Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.authorPuhakka, Laura
dc.date.accessioned2021-02-25T11:49:30Z
dc.date.available2021-02-25T11:49:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74397
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sekä heidän antamiaan merkityksiä liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen lähti kandityöstäni, jossa totesin kiusattujen olevan vähemmän liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siitä, miten koulukiusatut kokevat liikunnan sekä liikkumisen elämässään. Tutkimustehtävinä olivat koulukiusattujen kokemukset kiusaamisesta kouluaikana ja niihin kokemuksiin liittyvä liikunta, koulukiusattujen antamat merkitykset liikunnalle sekä mieleiset että epämiellyttävät kokemukset liikkumisesta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus on toteutettu Webropolin kyselylomakkeen avulla, jossa koulukiusatut vastasivat huhtikuun 2020 aikana avoimin vastausvaihtoehdoin kyselyyn. Tutkimuksesta ilmoitettiin suljetussa Facebook-ryhmässä, joka oli tarkoitettu koulukiusatuille sekä heidän vanhemmilleen sekä Valopilkut ry:n Facebook sivuilla. Tutkimukseen vastasi seitsemän koulukiusaamista kokenutta henkilöä, joista kaksi oli miehiä ja viisi naisia. Vastaajista kaksi oli vastaamishetkellä 15-18-vuotiaita, yksi oli 25-30 vuotias ja neljä yli 31-vuotiaita. Vastaukset vaihtelivat sisällön laajuuksiltaan, pisin vastaus oli neljä riviä pitkä ja lyhyin vastaus yhden sanan mittainen. Tutkittavista kuusi seitsemästä raportoi kokemuksia koululiikunnassa kiusaamisesta. Vastaajia oli kiusattu muun muassa heidän liikuntataidoistaan, liikuntavarusteistaan sekä ylipainosta. Liikunnan merkitykset tässä tutkimuksessa olivat samoja mitä suomalaiskoululaisilla, mutta koulukiusaamiskokemukset olivat yhteydessä tutkittavien antamiin merkityksiin liikunnalle. Epämiellyttävät liikuntatilanteet liittyivät kiusaamistilanteisiin koululiikunnassa sekä epäonnistumisen kokemuksiin. Miellyttäviä liikuntatilanteita vastaajat raportoivat olevan ne, joissa saa liikkua yksin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, etteivät koulukiusatut halunneet tulla arvostelluiksi liikuntataitojensa kanssa, sillä heitä oli kiusattu näistä taidoista jo koulussa. Tutkimus osoitti sen, että koulukiusaaminen vaikuttaa kiusattujen kokemukseen liikunnasta. Liikuntataidoista kiusaaminen tekee liikuntatilanteista epämiellyttäviä ja liikuntaa harrastetaan mieluummin niin, ettei liikuntataidoista joudu kiusatuksi.fi
dc.format.extent61
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherliikunnan merkitykset
dc.titleKoulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102251776
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysokiusaaminen
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot