Koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta ja sen merkityksistä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tässä tutkimuksessa selvitettiin koulukiusattujen kokemuksia liikunnasta sekä heidän antamiaan merkityksiä liikunnalle. Mielenkiinto aiheen tutkimukseen lähti kandityöstäni, jossa totesin kiusattujen olevan vähemmän liikunnallisesti aktiivisia verrattuna ei-kiusattuihin. Olin kiinnostunut siitä, miten koulukiusatut kokevat liikunnan sekä liikkumisen elämässään.
Tutkimustehtävinä olivat koulukiusattujen kokemukset kiusaamisesta kouluaikana ja niihin kokemuksiin liittyvä liikunta, koulukiusattujen antamat merkitykset liikunnalle sekä mieleiset että epämiellyttävät kokemukset liikkumisesta. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus on toteutettu Webropolin kyselylomakkeen avulla, jossa koulukiusatut vastasivat huhtikuun 2020 aikana avoimin vastausvaihtoehdoin kyselyyn. Tutkimuksesta ilmoitettiin suljetussa Facebook-ryhmässä, joka oli tarkoitettu koulukiusatuille sekä heidän vanhemmilleen sekä Valopilkut ry:n Facebook sivuilla.
Tutkimukseen vastasi seitsemän koulukiusaamista kokenutta henkilöä, joista kaksi oli miehiä ja viisi naisia. Vastaajista kaksi oli vastaamishetkellä 15-18-vuotiaita, yksi oli 25-30 vuotias ja neljä yli 31-vuotiaita. Vastaukset vaihtelivat sisällön laajuuksiltaan, pisin vastaus oli neljä riviä pitkä ja lyhyin vastaus yhden sanan mittainen.
Tutkittavista kuusi seitsemästä raportoi kokemuksia koululiikunnassa kiusaamisesta. Vastaajia oli kiusattu muun muassa heidän liikuntataidoistaan, liikuntavarusteistaan sekä ylipainosta. Liikunnan merkitykset tässä tutkimuksessa olivat samoja mitä suomalaiskoululaisilla, mutta koulukiusaamiskokemukset olivat yhteydessä tutkittavien antamiin merkityksiin liikunnalle. Epämiellyttävät liikuntatilanteet liittyivät kiusaamistilanteisiin koululiikunnassa sekä epäonnistumisen kokemuksiin. Miellyttäviä liikuntatilanteita vastaajat raportoivat olevan ne, joissa saa liikkua yksin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, etteivät koulukiusatut halunneet tulla arvostelluiksi liikuntataitojensa kanssa, sillä heitä oli kiusattu näistä taidoista jo koulussa. Tutkimus osoitti sen, että koulukiusaaminen vaikuttaa kiusattujen kokemukseen liikunnasta. Liikuntataidoista kiusaaminen tekee liikuntatilanteista epämiellyttäviä ja liikuntaa harrastetaan mieluummin niin, ettei liikuntataidoista joudu kiusatuksi.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla
Perälä, Samu; Pispala, Jukka (2015)Perälä, S. & Pispala, J. 2015. Koulukiusaamisen yhteys fyysisen aktiivisuuden määrään sekä vapaa-ajan liikuntamotiiveihin 8.- ja 9.luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ... -
Yläkouluikäisten tyttöjen liikunnan merkitykset ja esteet : yhteydet koettuun fyysiseen pätevyyteen ja sosioekonomiseen asemaan
Ahvenus, Kaisa; Harjunpää, Pinja (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7.- ja 9.-luokkalaisten tyttöjen kokemia liikunnan merkityksiä ja esteitä sekä niiden eroja. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella tyttöjen koetun fyysisen ... -
X-breikkaamalla keskittymistä oppitunneille? : yläkoululaisten kokemuksia X-breikki -taukoliikuntapelistä ja liikunnan vaikutuksista oppimiseen
Leinonen, Anna (2016)Tämän pro gradu -tutkielman tehtävänä oli saada selville jyväskyläläisen peruskoulun 7.-9. luokkalaisten oppilaiden mielipiteitä X-breikki -taukoliikuntapelistä. Lisäksi tutkimus antoi tietoa siitä, millaisia vaikutuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.