Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSiljamäki, Mariana
dc.contributor.authorKuivanto, Esa
dc.date.accessioned2021-02-04T10:38:40Z
dc.date.available2021-02-04T10:38:40Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73986
dc.description.abstractTutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia tunteita yläkoululaiset pojat kokevat liikuntatunneilla, miten he säätelevät syntyviä tunteita ja miksi he säätelevät kyseisiä tunteita. Tunteiden säätely ja erityisesti miesten ja poikien tunteiden säätely on ollut esillä ajankohtaisohjelmissa viime aikoina. Lisäksi tällä hetkellä voimassa olevissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa tunteet ja tunteiden säätely ovat selkeämmin esillä kuin aiemmissa opetussuunnitelman perusteissa. Liikuntatunnit tuottavat monia erilaisia tunteita, ja siksi ne ovat sopiva paikka tunteisiin liittyvien taitojen tutkimiseen. Miesten ja poikien on havaittu säätelevän tunteitaan usein niitä tukahduttamalla, jolloin tunne jää käsittelemättä, ja seuraukset ovat hyvinvoinnille haitallisia. Tutkielmani avulla haluan ymmärtää paremmin poikia ja heidän tunteiden säätelyyn liittyviä ajatuksiaan sekä lisätä myös muiden tietoutta poikien kokemuksista, ja siten edesauttaa niiden huomioimista opetuksessa. Aihetta on tutkittu jonkin verran, mutta ei suoraan tutkimukseni näkökulmasta, ja siksi tutkimukseni tuottaa hyödyllistä tietoa ajankohtaisesta asiasta. Tutkimukseni oli luonteeltaan kvalitatiivinen, ja haastattelin siihen yhteensä kuutta yläkoululaista poikaa Etelä-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. Tutkimuksessani oli myös piirteitä fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusotteesta. Toteutin haastattelut syksyn 2019 ja kevään 2020 aikana. Keräsin tutkimusaineiston käyttäen teemahaastattelua ja analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan pojat kokivat erilaisia tunteita liikuntatunneilla. Eniten tunteita aiheuttivat onnistumiset ja epäonnistumiset. Valtaosa poikien tunteiden säätelystä tapahtui tarkkaavaisuutta muuttamalla. Muutama kykeni lisäksi merkityksen muuttamiseen eli muuttamaan tunteen aiheuttaneen tapahtuman merkitystä itselle ja osa kuvasi myös toiminnallisia keinoja. Tunteiden säätelyn tärkeimmäksi syyksi paljastui kaverisuhteiden ylläpitäminen. Muita syitä olivat maineen ylläpitäminen, muiden tunteiden huomioiminen, epämiellyttävien välikohtausten välttäminen, käytösnumero ja esimerkin näyttäminen nuoremmille. Liikuntatunneilla on normaalia kokea monenlaisia tunteita. Onnistumisten aiheuttaessa myönteisiä tunteita, voidaan niiden nähdä innostavan liikunnan pariin ja nostavan sisäistä motivaatiota, ja siten myönteisten kokemusten lisäämiseen kannattaa pyrkiä opetuksessa. Riittävän mittava tunnekasvatus voisi auttaa poikia säätelemään tunteitaan sellaisilla tavoilla, joilla tunteet tulevat käsitellyiksi eivätkä patoudu. Tulosten perusteella nuoret tunnistavat tunteiden ja sosiaalisen vuorovaikutuksen yhteyden ja osaavat hyödyntää tunteiden säätelyä vuorovaikutussuhteissaan.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to identify what kind of emotions boys experience on physical education (PE) lessons, how do they regulate their emotions and why do they regulate them. Emotion regulation (ER) and especially men’s and boys’ ER has been on view on magazine programs lately. In addition to that emotions and ER are more in the view in the latest national curriculum than in the former national curricula. PE lessons produce many different emotions and that is why they are a good place to study emotional skills. Men and boys often regulate their emotions by suppressing them. The emotion will not be processed when suppressing and the consequences for the wellbeing may be harmful. With this study I want to understand boys better and their thoughts about ER. I also want to increase others awareness about the experiences of the boys and so help taking them into account in teaching. There are some researches about this topic, but not from the point of view of my study which is why this study produces important knowledge about topical subject. The nature of this study was qualitative and six secondary school boys in all were interviewed for it in the Southern Ostrobothnia and Centre Finland. The study also had aspects of hermeneutic phenomenological research method. The interviews were carried out during the autumn 2019 and spring 2020. The data was carried out using theme interviews and analyzed using theory guided content analysis. According to the results of the study boys experience various emotions in the PE lessons. Success and failure produced most of the emotions. Majority of the boys’ ER consisted of diversion of attention. A couple of them were also capable of reappraisal and some also described behavioral means. In reappraisal the meaning of the event that caused emotion is being reconsidered. Most important reason for ER was maintaining friendships. Other mentioned reasons were maintaining reputation, taking emotions of others into account, avoiding unpleasant scenes, number of behaviour given is school and showing example to the younger ones. It is normal to perceive various emotions in the PE lessons. As success’ produces positive emotions they may motivate towards physical activity and increase inner motivation. That is why increasing positive experiences in a good goal in teaching. Teaching emotional skills could help boys to regulate their emotions in a way the emotions get processed instead of being suppressed. Results indicate that boys identify the connection between emotions and social interaction and they can exploit ER in their interaction relationships.en
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertunteiden säätely
dc.titleYläkoululaisten poikien tunteiden säätely liikuntatunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102041433
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysopojat (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysosäätely
dc.subject.ysokoululiikunta
dc.subject.ysoyläkoululaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot