#SharedEurope - so that they know we're still here : communications campaign for a network of European cultural institutions in London
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Taide ja kulttuuri ovat tärkeitä pehmeän vaikuttamisen työkaluja, jotka tutkitusti lisäävät sosiaalista koheesiota ja
kulttuurienvälistä ymmärrystä. Luova sektori muodostaa lähes 5,5 prosenttia Euroopan Unionin kokonaisbruttokansantuotteesta ja unioni rahoittaa taide- ja kulttuurivaihtoa Euroopassa. Riippuvuus unionin
myöntämästä rahoituksesta altistaa luovan sektorin kuitenkin poliittisille muutoksille.
Britannian EU-ero varjostaa saarivaltiossa harjoitettavaa kulttuuridiplomatiaa. EU-organisaatiot ovat huolissaan
toimintansa jatkumisesta Britanniassa brexitin jälkeen. Yksi näistä organisaatioista on EUNIC London -verkosto,
joka muodostuu Lontoossa vaikuttavista EU-maiden kulttuuritoimijoista. Osallistuin keväällä 2019 verkoston
toimintaan ja ymmärsin, että kulttuuritoiminnan jatkumisen turvaamiseksi EUNIC Londonin viestinnän tulisi olla tehokkaampaa, jotta verkoston tunnettuus lisääntyisi ja se tavoittaisi kaikki potentiaaliset kohderyhmät.
Tutkimukseni tavoitteeksi muodostui selvittää keinoja, joilla EUNIC Londonin sosiaalisen median kanavat saisivat
lisää seuraajia. Verkostolla oli käytössään aihetunniste #SharedEurope, jota päätettiin hyödyntää viestinnän
kehitysprojektissa. Verkoston jäsenillä oli käytössään eriävät resurssit, jonka takia tutkimusmetodiksi muodostui
työpajojen sarja, joka johtaisi Eurooppa -teemaiseen viestintäkampanjaan. Näin voisimme huomioida jokaisen
jäsenen näkemykset ja tukea eurooppalaista taidetta. Juholinin (2009) ohjeiden mukaan selvitimme EUNIC Londonin keskeiset viestit, kohderyhmät ja viestintäkanavat, joilla heidät voisi tavoittaa. Analysoin aineiston vertaamalla EUNIC Londonin kanavien tilastotietoja aikaan ennen ja jälkeen kampanjan.
Tutkimus osoitti, että rajoitetuillakin resursseilla on mahdollista toteuttaa viestintäkampanja tinkimättä sen teemasta. Kanavasta riippuen EUNIC Londonin seuraajamäärät kasvoivat ja täten voi olettaa, että yhä useammat ovat tietoisia verkoston toiminnasta ja tapahtumista. Mikä tärkeintä, tämä lisää verkoston yhteistyömahdollisuuksia tulevaisuuden Britanniassa, jossa kansainvälisen luovan sektorin tulevaisuus on vielä tuntematon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Social media in public diplomacy : survey on the social media communication of the Finnish missions abroad
Nurmi, Maria (2012)Today, social media is changing the way people communicate by giving the influence to the hands of the people. For organizations, it means that the issues of stakeholders are the focus of the communication, not the ... -
Brexit : Public Relations Campaign with Integrated Social Media Changed Political World
Spickett-Jones, J. Graham; Niininen, Outi (Routledge, 2023)Both the 2016 US election of President Trump and the outcome of the 2016 United Kingdom European Union Membership Referendum, in favour of the Vote Leave campaign, are frequently given as examples to illustrate the power ... -
Alert but somewhat unaligned : public sector organisations’ social media listening strategies during the COVID-19 pandemic
Erkkilä, Taina; Luoma-aho, Vilma (Emerald, 2023)Purpose During the COVID-19 pandemic, public sector organisations produced thousands of social media messages weekly answering citizens questions and informing the public on safety related matters. The purpose of this ... -
Platformed Interactions : How Social Media Platforms Relate to Candidate–Constituent Interaction During Finnish 2015 Election Campaigning
Nelimarkka, Matti; Laaksonen, Salla-Maaria; Tuokko, Mari; Valkonen, Tarja (Sage Publications, 2020)Interaction between candidates and constituents via social media is a well-studied domain. The article takes this research further through a synthesis with platform studies, emerging scholarship that applies a critical ... -
Work-Related Social Media Use : The Mediating Role of Social Media Communication Self-Efficacy
Pekkala, Kaisa; van Zoonen, Ward (Elsevier, 2022)Social media use has become an indispensable part of knowledge work. Employees posting work-related content on social media are considered credible sources of information and have significant importance for how stakeholders, ...