Show simple item record

dc.contributor.advisorYrjönsuuri, Mikko
dc.contributor.advisorToivanen, Juhana
dc.contributor.authorHintsa, Niklas
dc.date.accessioned2021-01-25T07:34:25Z
dc.date.available2021-01-25T07:34:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73772
dc.description.abstractTässä työssä käsittelen ja vertailen Tuomas Akvinolaisen ja John Locken käsityksiä valtiollisen vallankäytön suhteesta uskonnolliseen erimielisyyteen. Tutkin kysymystä Akvinolaisen osalta Summa Theologiaen toisen osan toisen osan kysymyksen 11 kohdan 3 kautta. Locken osalta pääaineistona toimii Ensimmäinen kirje suvaitsevaisuudesta. Akvinolaisen kohdalla keskityn erityisesti niin kutsuttuun harhaoppisuuteen, jossa kastettu Kristitty pyrkii muuttamaan kirkon vahvistamia opinkappaleita ja johon syyllistyneille Akvinolainen esittää kuolemanrangaistusta. Lockelle eri uskonnollisen erimielisyyden kategoriat eivät ole merkitseviä sen suhteen, miten valtion tulee toimia niitä kohtaan. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikkia uskonnollisia näkemyksiä tulee Locken mukaan suvaita. Ymmärtääkseni tätä eroa tuon esiin filosofisia taustakäsityksiä, jotka toimivat premisseinä näille väitteille. Metodini on filosofinen käsite- ja argumentaatioanalyysi. Tutkin molempien ajattelijoiden käsityksiä valtion alkuperästä ja tarkoituksesta, uskonnollisen uskon luonteesta, luonnonoikeudesta, rankaisemisesta sekä kirkon ja valtion suhteesta. Näihin seikkoihin perehdyttyäni analysoin heidän argumentaatiotaan. Käsiteltyäni kummankin ajattelijan vertailen esille tulleita premissejä ja argumentaatiota. Tuloksena osoitan, että merkittävin premissiero Akvinolaisen ja Locken esitysten välillä on ero käsityksissä yksilön ja yhteisön suhteesta. Akvinolaisen filosofian kollektivistiset piirteet antavat yhteisölle suuremmat mahdollisuudet puuttua yksilön elämään kuin Locken filosofian rajattu yksilön tarpeiden takia perustettu yhteisö. Löydän eroja myös heidän epistemologisista näkemyksistään uskonnollisen uskon luonteesta. Vaikka molemmista lähtökohdista voidaankin tehdä monenlaista filosofiaa, erot premisseissä selittävät erot lopputuloksissa.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherTuomas Akvinolainen
dc.subject.otherJohn Locke
dc.subject.otherfilosofian historia
dc.titleMuiden pelastuksen tähden : harhaoppisten rankaisemisen ja suvaitsemisen filosofinen perusta Tuomas Akvinolaisella ja John Lockella
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101251237
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysoyhteiskuntasopimus
dc.subject.ysoluonnonoikeus
dc.subject.ysokristinusko
dc.subject.ysouuden ajan alku
dc.subject.ysoyhteiskuntafilosofia
dc.subject.ysofilosofia
dc.subject.ysosuvaitsevaisuus
dc.subject.ysoharhaoppisuus
dc.subject.ysokeskiaika
dc.subject.ysousko
dc.subject.ysofilosofit
dc.subject.ysouusi aika
dc.subject.ysouskonto ja uskonnot
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright