Suicide, Social Bodies, and Danger : Taboo, Biopower, and Parental Worry in the Films Bridgend (2015) and Bird Box (2018)
Kosonen, H. (2020). Suicide, Social Bodies, and Danger : Taboo, Biopower, and Parental Worry in the Films Bridgend (2015) and Bird Box (2018). Journal of somaesthetics, 6(2), 48-63. https://doi.org/10.5278/ojs.jos.v6i2.5739
Julkaistu sarjassa
Journal of somaestheticsTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Author & Aalborg University Press, 2020
In my article I study two Anglophone feature films, Jeppe Rønde's Bridgend (2015) and Susan Bier's Bird Box (2018), from the viewpoints offered by visual cultural studies and the theoretical domains of taboo and biopower. Both systems of control respond to risks and dangers to society, taboo through ideas of contagion and biopower through normative, especially medical discourses by authorized instances of knowledge production. They are reflected also in the audio-visual popular culture seeking to make sense of suicide through entertaining and artistic means. The two films I study present suicide as a contagion that has supernatural (Bird Box) and social origins (Bridgend), and as a force of nature that threatens individuals from the outside yet also from within as madness (Bird Box), or as irrationality or vulnerability of youth (Bridgend). By analyzing suicide's representation in both films, I discuss the ways western thinking trying to athom voluntary death reflects senses of danger attached to suicide under taboo and biopower and in response to the humane emotions of love and fear of loss. I also discuss how taboo and biopower can be seen to generate this threat to individual lives by their suppression of living and dying.
...
Julkaisija
Aalborg University PressISSN Hae Julkaisufoorumista
2246-8498Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47718302
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Gendered and Contagious Suicide: Taboo and Biopower in Contemporary Anglophone Cinematic Representations of Self-Willed Death
Kosonen, Heidi (Jyväskylän yliopisto, 2020)In this doctoral dissertation, I analyze contemporary Anglophone suicide cinema from the perspectives of taboo and biopower. The aim is to investigate, first, how films with suicide participate in the practices of self-willed ... -
Sukupuolitettu ja tartuntavaarallinen itsemurha : tabu ja biovalta omaehtoista kuolemaa käsittelevissä englanninkielisissä nykyelokuvissa
Kosonen, Heidi (Taidehistorian seura, 2020) -
“Isn’t Self-destruction Coded into Us, Programmed into Each Cell?” : A Thanatological, Posthumanist Reading of Alex Garland’s Annihilation (2018)
Kosonen, Heidi (Transnational Press London, 2023)As both a novel (VanderMeer, 2014) and cinematic adaptation (Garland, 2018), Annihilation has engaged posthumanist and ecocritical scholars seeking to answer to the demand for art forms to participate in the renegotiation ... -
Lectio Praecursoria: Sukupuolitettu ja tartuntavaarallinen itsemurha : tabu ja biovalta omaehtoista kuolemaa käsittelevissä englanninkielisissä nykyelokuvissa
Kosonen, Heidi S. (Suomalaisen Kuolemantutkimuksen Seura Ry, 2021)Heidi Kosonen väitteli 2.10.2020 Jyväskylän yliopistossa.Vastaväittäjänä oli yliopistonlehtori FT Leena Maija Rossi Helsingin yliopistosta ja kustoksena professori emerita Annika Waenerberg Jyväskylän yliopistosta. Väitöskirja ... -
Rituaalikuolema ja perhetragedia : itsemurhan määrittely ja tabuluonteisuus kauhuelokuvassa Midsommar – loputon yö
Kosonen, Heidi (Lähikuva-yhdistys, 2021)Elokuvissa ja erityisesti angloamerikkalaisissa elokuvissa kuvataan itsemurhaa usein. Niiden representaatiot heijastelevat kulttuurisia käsityksiä itsemurhasta, mutta myös itsenäisesti vaikuttavat käsitysten syntymiseen. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.