Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKuronen, Marjo
dc.contributor.authorZhidkikh, Anna
dc.date.accessioned2021-01-21T06:54:11Z
dc.date.available2021-01-21T06:54:11Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73723
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sosiaalipalveluiden käyttäjien arjessa ilmenevää digitaalista kuilua. Tavoitteena oli tuoda esiin, missä määrin ja missä tilanteissa asiakkaat olisivat valmiita hoitamaan sosiaalipalveluihin liittyviä asioitaan digitaalisesti. Tavoitteena oli myös jäsentää, miten sosiaalipalveluissa tulisi huomioida asiakkaiden valmiuksia käyttää digipalveluita, niihin suhtautumista ja niille asetettuja toiveita. Ainestoa kerättiin haastattelemalla kuutta PAKU-hankkeen kehittäjäasiakasta ja analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen metodologinen viitekehys nojaa kriittiseen realismiin. Tutkimuksen perusteella digipalveluiden käyttö perustuu laitteiden taloudelliseen saatavuuteen ja toimivuuteen, digipalveluihin suhtautumiseen, digiosaamiseen ja nettipalveluiden ominaisuuksiin sekä ympäristön kannustukseen ja tukeen. Kaikilla haastateltavilla oli käytössään digilaitteet ja internet-yhteys. Sen sijaan ongelmia laitteiden hankinnassa on eniten työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella olevilla henkilöillä, jotka joutuvat tyytymään halpoihin ja vanhoihin laitteisiin. Haastateltavat yleisesti suhtautuivat positiivisesti digipalveluihin ja näkivät digitalisaation väistämättömänä muutoksena. Kuitenkin he toivat esiin eniten palveluiden laatuun, asiakassuhteen rakentamiseen ja vuorovaikutukseen liittyviä haasteita. Haastateltavat kokivat olevansa suhteellisen osaavia laitteiden käyttäjiä. Toisaalta erilaiset fyysiset ja kognitiiviset esteet sekä digipalveluiden savuttamattomuus hidastavat tai kokonaan estävät digipalveluiden käyttöä. Aineiston mukaan suurin osa haastateltavista koki selviävänsä yksin digiteknologian käytössä. Tuen ja koulutuksen puute koettiin enemmän näkövammaisten piirissä. Tutkimuksen perusteella kiinnittämällä huomiota digipalveluiden kehittämistyöhön, nettipalveluiden ominaisuuksiin, koulutuksen ja tuen saatavuuteen sekä yhtäaikaisesti digitaalisten ja kasvokkaisten palveluiden olemassaoloon voidaan lieventää digitaalista kuilua. Tutkimus osoittaa, että digitaalinen kuilu esiintyy varsinkin taloudellisesti ja terveydellisesti huonossa asemassa olevien ihmisten keskuudessa. Tutkimus kannustaa sosiaalialan ammattilaisia ottamaan huomioon asiakaskuntaansa erilaisine tarpeine ja mahdollisuuksine käyttää digiteknologiaa, jotta palveluita voidaan digitalisoida.fi
dc.format.extent105
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigitaalinen teknologia
dc.titleSosiaalipalveluiden käyttäjien digitaalisen teknologian omaksuminen ja käyttö digitaalisen kuilun näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101211187
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysososiaalipalvelut
dc.subject.ysososiaalityö
dc.subject.ysodigitaalinen kuilu
dc.subject.ysokriittinen realismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot