Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHiltunen, Leena
dc.contributor.authorHuttunen, Janne
dc.date.accessioned2021-01-14T14:31:02Z
dc.date.available2021-01-14T14:31:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73632
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoitteena oli kehittää lapsille ja aikuisille lukemista sekä teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö. Kehittämistutkimuksen kautta kehitetyn toimintamal-lin avulla, vahvistetaan lasten ja aikuisten motivaatiota lukemiseen sekä käyttämään tekno-logioita yhdessä. Toimintamalli rakentuu ympäristön eri ulottuvuuksista ja niiden sisällä vaikuttavista sisäisistä sekä ulkoisista motivaatiotekijöistä. Malli on luotu ongelma-analyysin sekä kehitysvaiheissa havaittujen tulosten analysoinnin perusteella. Tutkielma on osa Tartu tarinaan -hanketta, joka on Suomen Kulttuurirahaston Keski-Suomen rahaston rahoittama hanke. Hankeen päätavoitteena on auttaa löytämään lukuiloa perheissä, lasten ja läheisten kesken. (Tartutarinaan.fi, 2019.) Hankeen aikana toteutettiin Lukumatka robottien maailmaan -kerhoa, joka oli tarkoitettu 5–6-vuotiaille lapsille isän, isoisän tai muun tärkeän miehen kanssa. Lukemisen ja tekemisen kautta pyrittiin tuomaan osallistujille esille eri työkaluja sekä tietoa kirjoista ja tehtävistä, joiden avulla lukuilo ja yhteinen harrastus lukemiseen kasvaisi. Kerhon kautta pyrittiin kannustamaan yhdessä lu-kemiseen, teknologiateeman kautta kiinnostuksen herättämiseen ja myönteisen asenteen luomiseen lukemista kohtaan. Tutkielmassa tutkimusmenetelmänä käytetään kehittämistutkimusta. Aineistona tutkimuk-sessa käytetään Tartu tarinaan -hankkeen Lukumatka robottien maailmaan -kerhojen yh-teydessä kerättyjä aloitus- ja loppukyselyiden vastauksia sekä kerhojen aikana toteutettuja osallistuvalla havainnoinnilla kerättyä aineistoa. Lapsilla ja aikuisilla kiinnostukseen sekä asenteisiin kirjojen lukemista että teknologioita kohtaan vaikuttaa useita eri tekijöitä. Vaikuttavia tekijöitä löytyy ympäristön fyysisen-, psykologisen ja sosiaalisen- sekä pedagogisen ulottuvuuden näkökulmasta. Lisäksi muita löydettyjä tekijöitä luokiteltiin neljänteen, muut tekijät-ulottuvuuteen. Kehittämistutkimuk-sen aikana järjestetty Lukumatka robottien maailmaan -kerho vaikutti tulosten perusteella osallistujien kiinnostuksen kasvamiseen teknologioita kohtaan, mutta ei lukemista kohtaan. Osallistujien motivaatioon ja yhdessä tekemiseen ympäristön eri ulottuvuuksissa vaikuttivat ympäristö-, materiaalit ja välineet-, lähiympäristö-, yksilö-, yhteisö-, työtavat-, opettaja ja ohjaaja-, ulkoiset tekijät- sekä kerhotoiminta -teemojen sisältämät tekijät.fi
dc.format.extent168
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLukemista ja teknologioiden käyttöä motivoiva oppimisympäristö
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101141108
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokerhot
dc.subject.ysokehittämistutkimus
dc.subject.ysorobotit
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysotietotekniikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot