Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVälisaari, Jouni
dc.contributor.authorKetonen, Tiia
dc.date.accessioned2021-01-12T10:05:45Z
dc.date.available2021-01-12T10:05:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73585
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa muodostettiin yleiskuva ammatillisen peruskoulutuksen kemian opetuksesta ja ammatillisessa koulutuksessa työskentelevän kemian opettajan työstä. Tutkimuksen kirjallisessa osassa perehdytään erilaisiin näkemyksiin oppijan oppimisesta sekä kemian opetuksessa yleisimmin käytettyihin opetusmenetelmiin. Lisäksi tarkastellaan kemian oppiaineen erityispiirteitä ja niiden vaikutusta aineen opettamiseen sekä opetuksen rakentumista linjakkaan opetuksen ja suunnittelun mukaisesti. Ammatilliselle koulutukselle ominainen piirre on työelämää vahvasti painottava näkökulma. Tämä näkyy kemian opetuksessa ammattialakohtaisen osaamisen korostumisena sekä opetussuunnitelman tavoitteissa että käytännön opetuksessa erilaisten ilmiöiden ja sisällön käsittelyssä. Kemia erityispiirteineen on haastava oppiaine. Sen oppiminen edellyttää selkeästi rakennettua opetuskokonaisuutta, jossa opettajan tulee tuntea niin alakohtaisesti keskeiset kemian sisällöt, kemian erityispiirteiden vaikutus opetukseen sekä erilaisten opetusmenetelmien kautta oppijan tukemisen ja ajattelun kehittämisen mahdollisuudet. Tutkimuksen kokeellisessa osassa selvitettiin kemian opetuksen käytänteitä ja tuotiin esiin opettajien omia näkemyksiä kemian opettamisesta ja oppimisesta ammatillisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena eri ammatillisista peruskoulutusta tarjoavien koulutuslaitosten kemian opettajille. Tavoitteena oli selvittää, miten kemian erityispiirteet ja opetusmenetelmät näkyvät opetuksessa ja miten opettaja toteuttaa oman opetuksensa suunnittelun, käytännön ja kehittämiseen. Haastattelututkimuksen tulosten mukaan opetus toteutettiin pääosin opettajajohtoisesti. Opetuksen suunnittelussa kemian sisältöön ja työskentelytapojen valintaan vaikuttivat opettajan omat näkemykset alan kemian osaamisen tarpeista sekä ryhmän opillisesta tasosta. Tutkimuksen perusteella kemian opetukselle ominainen kokeellisuus jää ammatillisessa koulutuksessa vähäiseksi. Oppimisen haasteet liittyvät vahvasti kemian erityispiirteisiin kuten korkeaan käsitteellisyyteen ja aineen abstraktiin luonteeseen, mutta oppijan ymmärtämistä ei käytännössä juurikaan tuettu opetusmenetelmien monipuolisella käytöllä tai kemian erityispiirteiden huomioimisella opetuksen suunnittelussa tai toteutuksessa.fi
dc.format.extent82
dc.language.isofi
dc.subject.otherammatillinen peruskoulutus
dc.titleKemian opetus ammatillisessa peruskoulutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101121064
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysokäytännön opetus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot