Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä? : henkilökohtainen repertoaari ja sen multimodaalisuus
Dufva, H. (2020). Mitä ihmiset osaavat, kun he osaavat kieltä? : henkilökohtainen repertoaari ja sen multimodaalisuus. In S. Grasz, T. Keisanen, F. Oloff, M. Rauniomaa, I. Rautiainen, & M. Siromaa (Eds.), Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studies (pp. 17-32). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA:n vuosikirja, 2020. https://doi.org/10.30661/afinlavk.89461
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaTekijät
Toimittajat
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020
The paper introduces a fresh perspective on individual language skills, or, language proficiency. Based on dialogical thinking, theory of distributed language and cognition and sociolinguistics, it will be argued that ’mental grammar’ is an inappropriate metaphor for describing an individuals’ language skills. To present an alternative view, language is here understood as ’resources’ that will be appropriated by individuals for developing a ’personal repertoire’. Focusing here on the role of embodiment and materiality, the personal repertoire is seen an assemblage of embodied skilled action that helps the learners to act upon different types of affordances in different material environments.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ryEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-71-7Kuuluu julkaisuun
Menetelmällisiä käänteitä soveltavassa kielentutkimuksessa - Methodological turns in applied language studiesISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/89461Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47606280
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Heteroglossic and multimodal resources in use : participation across spaces of identification in a Christian lifestyle sports community
Peuronen, Saija (University of Jyväskylä, 2017)This dissertation examines how members of one particular youth community, Christian lifestyle sports enthusiasts in Finland, use language and other semiotic resources to construct participation in their community of ... -
Monikielisyys liikkeessä : monikielisen perheen kielelliset resurssit
Pietikäinen, Sari; Dufva, Hannele; Mäntylä, Katja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2010)This article discusses multilingualism in a family. We introduce a case study of the use and role of different languages in a family of fi ve. The data were gathered with the help of a visual clock activity previously used ... -
Maahanmuuttajasairaanhoitajien kielen tilanteinen vaihtelu
Harju, Hanna (2019)Tutkielmassani selvitän, millaista tilanteista vaihtelua maahanmuuttajasairaanhoitajien puhekielessä esiintyy simuloiduissa ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa. Ulkomaalaistaustaisten sairaanhoitajien määrän kasvu ... -
Miten kieltä osataan? : toimintaa kielen verkostoissa
Dufva, Hannele (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2020)Mitä merkitsee olla puhuva, viittova ja kirjoittava ihminen – eli miten kukin ihminen oppii kieltä ja osaa käyttää sitä? Sijaitseeko kieli ihmisessä, maailmassa vai jossain näiden välillä? Ekologisesta näkökulmasta katsottuna ... -
Oppijasta puhujaksi : erittäin edistyneet suomea toisena kielenä puhuvat aikuiset kielen, identiteetin ja ideologian risteymässä
Ruuska, Katharina (Kotikielen seura, 2021)Katharina Ruuskan suomen kielen alaan kuuluva väitöskirja tarkastettiin Jyväskylän yliopistossa maanantaina 9. marraskuuta 2020. Vastaväittäjänä toimi apulaisprofessori Peter De Costa (Michigan State University) ja kustoksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.