Hermopiikkien ajasta riippuva plastisiteetti oppimissääntönä piikittävissä neuroverkoissa
Neuronit ja niiden väliset synapsit kuvataan aivoissa tapahtuvan tietojenkäsittelyn ja laskennan peruspilareina. Tutkielmassa tutkitaan, mitä on biologisten prosessien kautta muodostuva hermopiikkien ajasta riippuva plastisiteetti (engl. Spike-Timing Dependent Plasticity, STDP). STDP:tä on käytetty oppimissääntönä erilaisissa piikittävissä neuroverkoissa (engl. Spiking Neural Network, SNN). Tutkielmassa myös perehdytään useaan erilaiseen STDP-oppimissääntöön ja vertaillaan muutamia niistä saatuja tuloksia MNIST-kuvantunnistustehtävässä. Neurons and the synapses between them are thought to be basic building blocks of information processing and computing in the brain. This thesis examines what is the Spike-Timing Dependent Plastiticity (STDP) formed through biological processes. STDP has been used as a learning rule in different kinds of Spiking Neural Networks (SNN). The thesis takes a look on several different STDP learning rules and compares some of those results in an image recognition task using the MNIST-database.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koululaisten vapaa-aikaa etsimässä : tutkimus 10-12- vuotiaiden vapaa-ajasta
Kalliokoski, Kaija (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 10-12-vuotiaiden lasten tapoja viettää koulupäivän jälkeistä vapaa-aikaa. Tutkimuksessa mielenkiinto kohdistui erityisesti lasten nukkumiseen sekä medialaitteiden käyttöön. Tutkimuksen ... -
Narratives of Everday Life during the COVID-19 Pandemic 2021
Vasara, Paula (Tietoarkisto, 2022)The data consist of narratives related to people's lived experiences during the pandemic. -
Tuo tarkka talon haltija hän ottaa vaarin ajasta (3/8 F)
Tuntematon tekijä (s. d.) -
Punaisia tupia, perunamaita ja heijastuksia uudesta ajasta
Puupponen, Antti (Maaseudun uusi aika ry, 2019) -
Autenttinen, yksilöllinen, verkostoiva ja ajasta ja paikasta riippumaton opintojakso - saavutettava mahdollisuus vai saavuttamaton mahdottomuus?
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Oulun ammattikorkeakoulu, 2019)Osaamisperustaisuus, autenttisuus, ubiikit oppimisen ympäristöt, geneeristen taitojen kehittyminen, into ja kyky oppia uutta sekä kehittää ja jakaa osaamista muuttuvissa ympäristöissä – tässä muutama esimerkki pyrkimyksistä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.