Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVirtanen, Aila
dc.contributor.authorSavolainen, Miikka
dc.date.accessioned2020-12-18T10:14:52Z
dc.date.available2020-12-18T10:14:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73335
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa kartoitetaan keskikokoisen osuuspankin käyttäjäkokemuksia yhdestä OP Ryhmän palvelukeskuksesta, Luotto- ja vakuuspalvelusta. OP Ryhmässä osuuspankeilla on mahdollisuus valita palvelukeskuksen käyttöönottamisesta, ja tutkimukseen on valittu vertailupankiksi samat palvelut itsenäisesti tuottava pankki. Tutkimuksella haluttiin selvittää erityisesti, onko kyseisen palvelukeskuksen käyttäminen itsenäiseen toimintamalliin nähden parempi vaihtoehto teoreettisen viitekehyksen mukaisesti, ja tulisiko palvelukeskuksen käyttöönottoa suositella. Tutkielmassa on laadullinen tutkimusote ja aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin haastattelemalla kahdesta pankista yhteensä kuutta henkilöä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, jota syvennettiin sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa selvisi, että palvelukeskus parantaa luottoprosessin laatua ja standardoi oman osansa prosessista. Palvelukeskus vastaa erityisesti pankin riskienhallinnalliseen tarpeeseen. Monet teoreettisesta viitekehyksestä löydettävissä olevat hyödyt, kuten kustannussäästöt, tehokkuus tai ydintekemiseen keskittyminen eivät kuitenkaan realisoituneet tämän tutkimuksen kontekstissa, tai hyötyvaikutukset jäivät ainakin vähäisiksi. Vastaavasti palvelun laadun paraneminen oli vain osittaista, sillä samaan aikaan prosessi hidastui itsenäisen toimintamallin prosessiin verrattuna, ja työvoiman allokoinnin joustavuus menetettiin. Tulosten mukaan Luotto- ja vakuuspalvelun käyttöönottoa ei tulisi perustella saavutettavilla kustannussäästöillä tai toiminnan tehostumisella. Sen sijaan käyttöönottoa voidaan perustella, jos luottoprosessia ja sen riskienhallinnallista puolta halutaan pankissa kehittää. Tulokset ovat linjassa OP Ryhmän viimeaikaisen keskittämisen osittaisen alasajon kanssa, mutta vaadittaisiin laajempi tutkimus kattamaan erikokoisia pankkeja, jotta isompia johtopäätöksiä voitaisiin tehdä.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherSSC
dc.titleKäyttäjäkokemukset palvelukeskuksesta osuuspankissa : case OP
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012187282
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysopalvelukeskukset
dc.subject.ysoosuuspankit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot