Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassani selvitin, miten ajattelutaitojen interventio-ohjelmaan tunnistetut
alempia pisteitä saaneet oppilaat edistyivät suhteessa muihin ikäisiinsä oppilaisiin. Lisäksi tutkin, miten interventioon osallistuneiden oppilaiden saavutuspisteet erosivat heitä vastaavien alempia pisteitä saaneiden oppilaiden kontrolliryhmässä. Näiden tutkimustehtävien kautta haluttiin kiinnittää huomiota alkuopetusikäisten lasten ajattelun taitojen tarpeellisuuteen. Etenkin ajattelutaidoissaan
taitamattomammat oppilaat hyötyvät ajattelutaitojen kehittämisestä eriarvoistumisen ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Tutkittavat olivat toisen luokan oppilaita neljältä eri luokalta (N=91). Tutkimusaineisto kerättiin testaamalla induktiivisen päättelyn, analogisen päättelyn
ja matemaattisen osaamisen taitoja ajattelun taitojen ja matemaattisten taitojen
tehtäväsarjoilla. Tilastollisissa analyyseissä käytettiin t-testiä, Mann-Whitney Utestiä ja Kruskall Wallis -testiä.
Interventioryhmä oli kehittynyt tilastollisesti merkitsevästi sekä induktiivisen päättelyn että matemaattisen osaamisen osalta intervention seurauksena
ikäistensä kontrolliryhmään verrattuna. Sen sijaan interventioryhmän ja vastaavien tukea tarvitsevien kontrolliryhmän välisessä vertailussa ei ollut tilastollisesti merkittävää eroa Voidaan siis todeta, että interventiolla on ollut hienoinen,
joskaan ei tilastollisesti merkitsevä tuki tälle kehitykselle.
Ajattelutaitojen tutkimus etenkin alkuopetusikäisillä lapsilla on ollut toistaiseksi vähäistä. Uudessa opetussuunnitelman perusteissa ajattelu ja oppimaan
oppiminen on keskeisesti esillä laaja-alaisena osaamistavoitteena (POPS 2014).
Tämä osaltaan osoittaa, että ajattelutaitojen tutkimukselle on tarvetta.
Asiasanat: ajattelun taidot, interventio, induktiivinen päättely, toinen vuosiluokka
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla
Hytönen, Teija (2015)Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ... -
Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua
Perkkilä, Päivi (Matemaattisten aineiden opettajien liitto, 2022)Artikkelin tarkoituksena on avata tuleville luokanopettajille suunnatun matematiikan peruskurssin kulmakiviä aikuiskoulutuksessa. Nämä kulmakivet ovat rakentuneet omien opettajakokemusteni luokanopettajakoulutuksessa sekä ... -
Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla
Rasi, Nea (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaiden liikunta-aktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen olivat yhteydessä koulukiusatuksi joutumiseen ja koulukiusaajana toimimiseen. Lisäksi ... -
Algebrallinen ajattelu ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä 9. luokan oppilailla
Vuorela, Minna (2024)Algebrallinen ajattelu on tärkeä matemaattisen ajattelun osataito, joka voidaan nähdä välineenä algebran oppimiseen. Nuorten algebran taidot vaikuttavat heidän jatko-opintoihinsa ja menestykseen työelämässä sekä laajemmin ... -
Fyysinen aktiivisuus, itsetunto ja fyysinen pätevyys 5.-9. luokan oppilailla
Väre, Kimmo; Alhonmäki, Jouni (2011)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.