University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ajattelutaitojen interventio-ohjelman toimivuuden tarkastelua 2. luokan oppilailla

Thumbnail
View/Open
608.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Talvioja, Annika
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassani selvitin, miten ajattelutaitojen interventio-ohjelmaan tunnistetut alempia pisteitä saaneet oppilaat edistyivät suhteessa muihin ikäisiinsä oppilaisiin. Lisäksi tutkin, miten interventioon osallistuneiden oppilaiden saavutuspisteet erosivat heitä vastaavien alempia pisteitä saaneiden oppilaiden kontrolliryhmässä. Näiden tutkimustehtävien kautta haluttiin kiinnittää huomiota alkuopetusikäisten lasten ajattelun taitojen tarpeellisuuteen. Etenkin ajattelutaidoissaan taitamattomammat oppilaat hyötyvät ajattelutaitojen kehittämisestä eriarvoistumisen ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Tutkittavat olivat toisen luokan oppilaita neljältä eri luokalta (N=91). Tutkimusaineisto kerättiin testaamalla induktiivisen päättelyn, analogisen päättelyn ja matemaattisen osaamisen taitoja ajattelun taitojen ja matemaattisten taitojen tehtäväsarjoilla. Tilastollisissa analyyseissä käytettiin t-testiä, Mann-Whitney Utestiä ja Kruskall Wallis -testiä. Interventioryhmä oli kehittynyt tilastollisesti merkitsevästi sekä induktiivisen päättelyn että matemaattisen osaamisen osalta intervention seurauksena ikäistensä kontrolliryhmään verrattuna. Sen sijaan interventioryhmän ja vastaavien tukea tarvitsevien kontrolliryhmän välisessä vertailussa ei ollut tilastollisesti merkittävää eroa Voidaan siis todeta, että interventiolla on ollut hienoinen, joskaan ei tilastollisesti merkitsevä tuki tälle kehitykselle. Ajattelutaitojen tutkimus etenkin alkuopetusikäisillä lapsilla on ollut toistaiseksi vähäistä. Uudessa opetussuunnitelman perusteissa ajattelu ja oppimaan oppiminen on keskeisesti esillä laaja-alaisena osaamistavoitteena (POPS 2014). Tämä osaltaan osoittaa, että ajattelutaitojen tutkimukselle on tarvetta. Asiasanat: ajattelun taidot, interventio, induktiivinen päättely, toinen vuosiluokka ...
Keywords
ajattelu interventio päättely oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012177223

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tablet-tietokoneiden käyttö ihmisen biologian opetuksessa : tapaustutkimus 9. luokan oppilailla 

    Hytönen, Teija (2015)
    Tutkimuksessa selvitettiin tablet-tietokoneiden opetuskäytön vaikutuksia bio-logian sisältötietojen oppimiseen ja syvällisempään ymmärtämiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia vaikutuksia tablet-tietokoneiden käytöllä on ...
  • Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua 

    Perkkilä, Päivi (Matemaattisten aineiden opettajien liitto, 2022)
    Artikkelin tarkoituksena on avata tuleville luokanopettajille suunnatun matematiikan peruskurssin kulmakiviä aikuiskoulutuksessa. Nämä kulmakivet ovat rakentuneet omien opettajakokemusteni luokanopettajakoulutuksessa sekä ...
  • Fyysisen aktiivisuuden ja työskentelytaitojen yhteydet koulussa 4. luokan oppilailla 

    Huuskonen, Hannele (2014)
  • Liikunta-aktiivisuuden ja urheiluseuratoimintaan osallistumisen yhteys koulukiusaamiseen 5., 7. ja 9. luokan oppilailla 

    Rasi, Nea (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaiden liikunta-aktiivisuus ja urheiluseuratoimintaan osallistuminen olivat yhteydessä koulukiusatuksi joutumiseen ja koulukiusaajana toimimiseen. Lisäksi ...
  • Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla 

    Takala, Esa (2017)
    TIIVISTELMÄ Esa Takala 2017. Koulumenestyksen ja sukupuolen yhteys opiskelumotivaatioon kuudennen luokan oppilailla. Kvantitatiivinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan oppilaiden koulumenestykseen liittyvistä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre