Massakulttuurin kritiikki Soundi-lehden levyarvosteluissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Maisterintutkielmassani perehdyttiin rock-lehti Soundin teksteihin kartoittamalla levyarvostelujen asenteita valtavirta- ja marginaalimusiikkia kohtaan. Tavoitteena oli kriittistä diskurssianalyysiä käyttäen selvittää, kuinka kriitikot arvottivat levyjen taiteellista sisältöä ja millä perusteella. Teoreettisessa taustassa on yhdistelty Frankfurtin koulukunnan massakulttuurin teorioita myöhempiin rock-musiikin sosiologisiin lähestymistapoihin. Esimerkiksi Simon Frith on nähnyt jo 1970-luvulla samanlaisia massakulttuuria kritisoivia piirteitä rock-diskurssissa. Myös Pierre Bourdieun distinktioteoria oli olennainen teoreettinen lähtökohta.
Tulokseni vahvistivat käsitystä, että massakulttuurin kritiikki elää vahvasti myös 2010-luvulla rockia käsittelevissä teksteissä autenttisuuden diskurssin kautta. Aitouden ihannetta on perinteisesti pidetty yllä vastakkainasettelemalla pop- ja rock-musiikkia.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29116]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aidon kosketus : äänitteen diskurssit suomalaisissa musiikin aikakauslehdissä
Ruuska, Juha (2006) -
Naismuusikkokuvia Soundi-lehden levyarvioissa
Myllymäki, Maija-Kaisa (2007) -
Autenttisuus ja sen representaatiot Rumban, Rytmin ja Soundin levyarvosteluissa
Ruuska, Juha (2004) -
”And maybe I can buy a new album by C.C. Catch" : länsimaisen musiikin kuuntelu ja sen merkitykset neuvostoliittolaiselle nuorisolle 1980-luvulla
Parttimaa, Arina (2023)Kandidaatintutkielma käsittelee länsimaisen populaarimusiikin kuuntelua Neuvostoliitossa 1980-luvulla. Aihetta lähestytään nuorten näkökulmasta haastattelujen muodossa. Tutkielmassa käsitellään valtion suhtautumista ... -
Globaali K-pop : eteläkorealaisen popmusiikin brändäys ja markkinointi
Ropponen, Sirja (2023)Englanti koetaan monesti niin sanottuna pääkielenä, minkä vuoksi muunkielistä musiikkia voi lähtö-kohtaisesti olla haastavampaa markkinoida, etenkin kansainvälisesti. Kuitenkin suhteessa marginaalinen kieli voi menestyä ...