Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKettunen, Tarja
dc.contributor.authorOtsala, Laura
dc.date.accessioned2020-12-16T08:49:47Z
dc.date.available2020-12-16T08:49:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73245
dc.description.abstractMentalisaatio, tunneäly ja resilienssi ovat mielen taitoja, joiden kehittämisen kautta mielen hyvinvointia voidaan edistää. Lapsen mielen hyvinvointi rakentuu häntä hoitavien aikuisten mielenterveyden varassa. Lasten parissa toimivat ammattilaiset ovat tärkeässä asemassa lasten äänen esille tuomisessa ja lasten mielenterveyttä tukevan hyvinvointityön tekijöinä. Lähetemäärien kasvu lastenpsykiatrian erikoissairaanhoidossa kertoo kuitenkin avosektorin riittämättömästä mielenterveystyön osaamisesta ja puutteista kyvyssä vastata ehkäisevän ja varhaisen tuen tarpeisiin lasten mielenterveyttä koskien. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata lasten parissa työskentelevien sivistystoimen, sosiaalialan ja terveydenhuollon ammattilaisten mielen taitoja sekä kokemuksia heille tarjotusta mentalisaation, tunneälyn ja resilienssin kehittämiseen tähtäävästä koulutuksesta. Tutkimuksen aineistona käytettiin koulutukseen osallistuneiden tuottamia oppimiskertomuksia (n=21), jotka analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen, sekä heidän antamiaan kyselylomakevastauksia koulutusta koskien (n=24), joiden numeraalisista arvioista laskettiin keskiarvot. Oppimiskertomuksissa mielen taidot näkyivät teoreettisena hallintana, käytännön toimintana ja keskeneräisyytenä. Koulutus itsessään näyttäytyi osallistujien kuvauksissa pääosin myönteisesti koettuna kasvun paikkana. Osallistujat kokivat koulutuksen kehittäneen heidän mielen taitojaan ja mahdollistaneen siten sekä ammatillisen kehittymisen että henkilökohtaisen kasvun. Myönteisten kokemusten lisäksi osallistujat kokivat koulutukseen liittyneen myös haasteita, muun muassa kirjallisen materiaalin paljous koettiin raskaana. Myös lasten parissa toimivilla ammattilaisilla on tunnistamattomia ja käsittelemättömiä mielen sisäisiä tunnekysymyksiä, jotka estävät heidän mielensä ihanteellista toimintaa. Oman mielen työstäminen on kuitenkin edellytys heidän asiakkainaan olevien lasten ja heidän vanhempiensa auttamiseksi. Samalla se tukee heidän omaa hyvinvointiaan ja työssä jaksamista. Mielen taitojen kehittämiseen tähtäävän koulutuksen tulisi olla kestoltaan tarpeeksi pitkä, sillä aivot kehittyvät ja muovautuvat hitaasti toistojen ja harjoittelun myötä. Mielen hyvinvointia edistävä vuorovaikutus ja tunnetyöskentely edellyttävät aikaa, mikä tulisi ottaa huomioon työprosessien suunnittelussa ja toteuttamisessa. Lasten parissa toimivien ammattilaisten mielen taitoja kehittävää koulutusta menetelmänä̈ lasten mielen hyvinvoinnin edistämisessä̈ tulisi joka tapauksessa tutkia enemmän, jotta saataisiin luotettavampi kuva koulutuksen mahdollisuuksista, haasteista ja vaikuttavuudesta.fi
dc.description.abstractMentalization, emotional intelligence, and resilience are mental skills which can be developed to promote mental well-being. The mental well-being of a child is built on the mental health of the adults taking care for the child. Professionals working with children play an important role in bringing out the voices and the best interests of children. However, there is increasing awareness about their ability to respond to the needs of preventive and early support for children's mental health issues being insufficient. The aim of this master´s thesis is to describe the mental skills of professionals of education, social work and health care working with children, as well as their experiences over the education of mentalization, emotional intelligence and resilience that was aimed to increase the well-being of children and the well-being of the professionals themselves. The material for the study consisted of the learning stories of the participants in the training group (n=21), which were analyzed using content analysis. In addition, the numerical evaluations of the questionnaires filled in by the participants regarding the training program were used as material (n=24). In the learning stories mental skills were seen as management of theoretical knowledge, practical competence and incompleteness. The participants felt that the training developed their mental skills and thus enabled both professional development and personal growth. Even though the participants felt that the training was mainly pleasing, they thought that there were some targets for development. For example, the amount of the written material given in the training was experienced to be too abundant. Just like any of us, the professionals working with children have unidentified emotional issues that prevent their mind from functioning optimally. Working on the content of their own mind not only supports their well-being, but it should be a prerequisite for helping their clients. Training to develop mental skills should be long enough, as the brain develops and shapes slowly through repetition and training. Interaction that promotes mental well-being requires time, which should be taken into account in the planning and implementation of work processes. Training of the mental skills of the professionals working with children as a method of promoting children's mental well-being should be further explored in order to gain more reliable understanding of the opportunities, challenges and effectiveness of the training program.en
dc.format.extent82
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermielen taidot
dc.titleLasten parissa toimivien ammattilaisten mentalisaatio, tunneäly ja resilienssi : kokemuksia koulutuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012167188
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTerveyskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineHealth Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50411
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysomentalisaatio
dc.subject.ysoresilienssi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot