University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digital eller traditionell fritidsläsning : en studie av elevers läslust och läsvanor i årskurs 6 i landskapet Östergötland

Thumbnail
View/Open
1.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luoma, Katja
Date
2020
Discipline
Ruotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman aiheena ovat oppilaiden vapaa-ajan lukuhalut ja lukutottumukset. Aiheen valintaan vaikutti olettamus, että oppilaat eivät enää lue kirjoja vapaa-ajallaan ja että syvälukutaitojen harjoittelu keskittyy lähinnä koulussa tapahtuvaan työskentelyyn. Tutkielmassa tarkastellaan aiheen teoriataustaa, oppilaiden omia käsityksiä vapaa-ajan lukemisestaan ja sitä, tukevatko tulokset toisiaan. Lisäksi selvitetään sukupuolten välisiä eroja digitaalisten ja painettujen tekstien lukemisessa. Tutkielman tarkoituksena on lisätä tietoisuutta oppilaiden vapaa-ajan lukutottumuksista ja tuoda esiin lukemista edistäviä toimenpiteitä. Tavoitteena on tutkia oppilaiden lukuhalun asenteita, mitä ja miksi he lukevat, poikien ja tyttöjen lukutottumuksia sekä mitkä lukemista edistävät toimenpiteet voisi toimia oppilaiden vapaa-ajalla. Tutkimukseen osallistui 53 kuudennen luokan oppilasta Itäjöötanmaan läänissä, Ruotsissa. Tutkielman aineisto koostuu oppilaiden vastauksista kyselyyn. Kyselyssä oli sekä monivalintaväittämiä että avoimia kysymyksiä. Tutkielman analyysimetodina käytetään kyselyn tulosten sekä kvantitatiivista menetelmää että avointen kysymysten kvalitatiivista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden painetun tekstin syvälukeminen rajoittuu suurelta osin kouluaikaan. Digitaalisissa teksteissä sen sijaan korostuu vapaa-aika, viihteellisyys ja sosiaaliset tarpeet. Oppilaiden lukuhaluihin vapaa-ajalla vaikuttavat eniten lukemisen kiinnostavuus sekä käytettävä aika. Tyttöjen lukutottumuksiin vaikuttavat lisäksi positiivisesti lukuympäristö, kirjasto, kirjakauppa, kannettava pääte ja koulu. Pojilla vaikuttavat kiinnostavuuden ja ajan lisäksi elokuvat, TV-ohjelmat, musiikki ja ystävät. Lukemista edistävistä toimenpiteistä oppilaat nostavat erityisesti lukuesikuvan merkityksen inspiraatiolähteenä. Viranomaisten toimenpiteissä korostuu eri toimijoiden yhteistyö: koulu, kirjasto ja nuorisotyö. Loppupäätelmä tuloksista on, että oppilaat eivät vaikuta olevan tietoisia siitä, että he lukevat täysin eri tekstejä paperi- ja digitaalisessa muodossa ja että heidän tarpeensa näille kahdelle lukumuodolle ovat erit. Riippumatta tekstimuodosta ja jotta lukuvastustusta ei synny, tärkeintä kuitenkin on, että lukeminen tapahtuu lapsen omin ehdoin ja hänen osaamistasollaan. Tulevaisuudessa aihetta voisi tutkia lisää selvittämällä, mitä pedagogisia etuja multimodaaliset tekstit tuovat oppilaalle, joka välttelee lukemista sen vaikeuden vuoksi. ...
Keywords
fritidsläsning läsfärdighet läsförståelse läslust läsvanor läsfrämjande lukeminen lukutottumukset lukutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012157165

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukutaidon yhteys metakognitiivisiin taitoihin 9. luokalla 

    Hiltunen, Katariina; Annala, Laura (2020)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteyttä 9.-luokkalaisten oppilaiden metakognitiivisiin taitoihin, kun heidän 7. luokan lukutaitonsa otettiin huomioon. Lisäksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla (sukupuoli, ...
  • "Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa 

    Ekroos, Sini (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ...
  • Associations between teacher quality, instructional quality and student reading outcomes in Nordic PIRLS 2016 data 

    Leino, Kaisa; Nissinen, Kari; Sirén, Marjo (Springer Science and Business Media LLC, 2022)
    Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) focuses on the reading proficiency of students mostly in the fourth year of schooling. A wide selection of studies has shown that family background and early literacy ...
  • Development of literacy in kindergarten and primary school 

    Leppänen, Ulla (Jyväskylän yliopisto, 2006)
  • Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä 

    Torppa, Minna; Nurminen, Tiia; Niemi, Pekka; Vasalampi, Kati; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Tolvanen, Asko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2021)
    Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre