Oppilaiden lukustrategiat ja niihin yhteydessä olevat tekijät 9. luokalla
Abstract
Tutkimuksessa selvitettiin lukutaidon yhteyttä yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden lukustrategioihin. Lisäksi tarkasteltiin, oliko taustamuuttujilla [sukupuoli, lukutottumukset ja vanhempien koulutustausta] yhteyttä oppilaiden lukustrategioihin. Tutkimusaineisto oli osa laajempaa Alkuportaat-pitkittäistutkimuksen 9. luokan oppilasaineistoa (n = 1 745 oppilasta, joista 829 oli tyttöjä ja 916 poikia). Oppilaiden lukutaitoa mitattiin lukemisen sujuvuuden ja tekstin ymmärtämisen tehtävillä. Oppilaat arvioivat lukustrategioiden hyödyllisyyttä ja lukutottumuksiaan vastaamalla kyselylomakkeeseen. Analyyseissa huomioitiin myös oppilaan sukupuoli ja vanhempien koulutustausta. Muuttujien välisiä yhteyksiä analysoitiin kolmitasoisella regressiomallilla. Oppilaat arvioivat hyödyllisimmiksi lukustrategioiksi sellaiset vaihtoehdot, joissa mainittiin tekstin tai kysymysten huolellinen lukeminen, tekstin tiivistäminen omin sanoin, tekstin sisällöstä keskusteleminen ja tekstin tärkeiden kohtien alleviivaaminen. Oppilaiden arviot olivat lähestulkoon linjassa lukutaidon ammattilaisten arvioiden kanssa, joten voidaan todeta, että yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsitykset lukustrategioiden hyödyllisyydestä olivat perusteltuja. Tulokset osoittivat oppilastasolla, että lukutaidolla oli positiivinen yhteys yhdeksäsluokkalaisten lukustrategioihin: mitä parempi lukutaito oppilaalla oli, sitä paremmat hänen lukustrategiansa olivat. Tytöillä havaittiin olevan paremmat lukustrategiat kuin pojilla. Lukutottumusten osalta tulokset osoittivat, että mitä enemmän oppilaat lukivat vapaa-ajallaan, sitä paremmat heidän lukustrategiansa olivat. Lisäksi mitä korkeampi koulutus vanhemmilla oli, sitä paremmat olivat myös oppilaiden lukustrategiat.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Niilo Mäki Instituutti
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2021/11/30/oppilaiden-lukustrategiat-ja-niihin-yhteydessa-olevat-tekijat-9-luokalla/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202401251538Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
2342-9046
Language
Finnish
Published in
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
Citation
- Hiltunen, K., Annala, L., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2021). Oppilaiden lukustrategiat ja niihin yhteydessä olevat tekijät 9. luokalla. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(3), 64-83. https://bulletin.nmi.fi/2021/11/30/oppilaiden-lukustrategiat-ja-niihin-yhteydessa-olevat-tekijat-9-luokalla/
Copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2021