Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaapotti, Tomi
dc.contributor.advisorMikkola, Leena
dc.contributor.authorVuorenmaa, Vilma
dc.date.accessioned2020-12-14T10:25:25Z
dc.date.available2020-12-14T10:25:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73151
dc.description.abstractTämän tutkielman tavoite on ymmärtää viestintäkäytänteiden muodostumista kasvuyrityksessä. Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jonka kohdeorganisaationa on suomalainen terveysteknologiayritys. Tutkielman viitekehyksenä on strukturaatioteoria, jonka keskeisin prosessi on rakenteistuminen. Strukturaatioteorian mukaan organisaatiot rakentuvat vuorovaikutuksessa luomalla ja uusintamalla rakenteita, eli sääntöjä ja resursseja. Rakenteiden muokkaaminen tapahtuu aktiivisten toimijoiden kautta. Rakenteistuminen on dualistinen prosessi, koska olemassa olevat rakenteet muokkaavat vuorovaikutusta, ja toisaalta vuorovaikutuksessa luodaan, muokataan ja uusinnetaan rakenteita. Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluna. Haastatteluaineisto koostui yhdestätoista haastattelusta, jotka olivat kestoltaan 55-90 minuuttia. Haastateltavat edustivat monipuolisesti yrityksen eri ammattiryhmiä ja organisaatiotasoja. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullista sisällönanalyysia ja teemoittelua hyödyntäen. Tutkielman tulosten perusteella näyttää siltä, että kasvuyrityksellä on erityisiä ominaispiirteitä, joilla on merkitystä viestintäkäytänteiden muodostumisessa. Kasvuyrityksen resurssit, kuten tiedolliset tai taloudelliset resurssit ovat jatkuvasti monilla osa-alueilla hieman alle tarpeen, millä on väistämättä merkitys niin yrityksen operationaaliseen toimintaan kuin viestintäänkin. Kasvuyritys on usein tilanteessa, jossa sen tulee luoda käytänteitä ja sääntöjä alusta alkaen, mikä tarkoittaa usein sitä, että säännöt eivät ole ajantasaisia tai ne eivät palvele yritystä parhaalla mahdollisella tavalla. Toimijuudella on suuri merkitys viestintäkäytänteiden muodostumiseen kasvuyrityksessä ja keskeisimmät haasteet näyttävät olevan siinä, onko toimijuudesta yhteinen käsitys yrityksen perustaneiden johtajien ja henkilöstön välillä. Tiedonhallinta, johtajuus ja organisaatiokulttuurin muodostuminen ovat keskeisimmät teemat, jotka ilmenivät haastatteluaineistossa, ja jotka helpottavat viestintäkäytänteiden muodostumisen ymmärtämistä. Tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä kasvuyrityksen viestintäkäytänteiden muodostumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tuloksia on mahdollista soveltaa muihin kasvuyrityksiin, sekä yrityksiin, joilla on tavoitteena kasvaa jatkuvasti ja joiden arki on dynaamista. Jatkotutkimusmahdollisuuksia kasvuyritysten vuorovaikutuksesta on runsaasti.fi
dc.format.extent66
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherviestintäkäytänteet
dc.titleViestintäkäytänteiden muodostuminen kasvuyrityksessä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012147100
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokasvuyritykset
dc.subject.ysostrukturaatioteoria
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot