Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Edellisen vuosikymmenen aikana tapahtunut muutos teknologiassa on muodostanut yrittäjyydelle uusia alustoja. Toimiminen yrittäjänä sekä yrittäjyys, eivät ole enää sidonnaisia fyysisesti määrättyyn paikkaan, vaan yrittäjyyttä on mahdollista harjoittaa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi omasta kodistaan.
Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on perehtyä motiiveihin, joita yksilöillä on ilmennyt, heidän harjoittaessaan yrittäjyyttä sosiaalisessa mediassa. Tutkielmalla pyritään luomaan katsaus siihen, millaiset tekijät motivoivat aloittamaan yrittäjyyden sosiaalisessa mediassa. Tähän perehdytään yrittäjyysintentioiden synnyttäneiden tekijöiden ja minäpystyvyyden tunnistamisen avulla. Tutkielman päätutkimuskysymys on, mitkä ovat olleet motiivit yrittäjyyteen sosiaalisessa mediassa.
Teoriaosuus tutkielmaan on koottu yrittäjyysintentioiden, yrittäjyyden sekä yrittäjyyden tutkimuksen aikaisemmista tutkimuksista. Teoriaosuudessa käydään lävitse motivaatio teorioita, joista tähän tutkimukseen valittiin Maslow´n tarvehierarkia, Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoria, Victor Vroomin odotusarvoteoria sekä Douglas McGregorin teoriat Y ja X. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla kymmentä henkilö, jotka harjoittavat yrittäjyyttä sosiaalisessa mediassa.
Tutkielman tulokset osoittavat, vapauden, työn muotoilun sekä mahdollisuuden tehdä yksilöä itseään kiinnostavaa työtä toimineen motivaationa yrittäjyyteen sosiaalisessa mediassa. Kyky tunnistaa omaa osaamistaan on myös toiminut motivaationa yrittäjyyteen. Yksilölle muodostuva vapaus vaikuttaa työhönsä on ilmiönä esiin nouseva teema tässä tutkimuksessa.
...
The change in technology over the past decade has provided new platforms for entrepreneurship. Being an entrepreneur, as well as entrepreneurship, are no longer tied to a physically determined place but it is possible to engage in entrepreneurship on social media for example, from their own home.
The purpose of this Master's thesis is to get acquainted with the motives that individuals have expressed when engaging in entrepreneurship in social media. The aim of the research is to create an overview of what factors motivate to start entrepreneurship on social media. This is explored through the identification of the factors that gave rise to entrepreneurial intentions and self-efficaty. The main research question of the thesis is what have been the motives for entrepreneurship on social media.
The theoretical part of the thesis is compiled from previous research on entrepreneurship intentions, entrepreneurship and entrepreneurship research. In the theoretical part, motivation theories are reviewed from which Maslow´s hierarchy of needs, Frederick Herzberg´s two-factor theory, Victor Vroom´s expectancy theory and Douglas McGregos´s theory y and x were selected for this study. An empirical study was conducted by interviewing ten individuals engaged in entrepreneurship on social media.
The results of the thesis show that freedom, the design of work and the opportunity to do work that interests the individual have served as a motivation for entrepreneurship on social media. The ability to identify one's own skills has also served as a motivation for entrepreneurship. The freedom that an individual develops to influence his or her work is a emerging theme in this study.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Nuorten aikuisten sosiaalisen median sisällöntuottajayrittäjien kompetenssit, resurssit ja mahdollisuuksien tavoittelu
Hänninen, Markku (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2023)YTM Markku Hänninen kauppatieteiden väitöskirja Nuorten aikuisten sosiaalisen median sisällöntuottajayrittäjyys tarkastettiin 13.10.2023 Itä-Suomen yliopistossa. Vastaväittäjänä toimi professori Ulla Hytti Turun yliopistosta ... -
Digitalisaation vaikutukset yrittäjyyteen
Pylvänäinen, Henri (2020)Digitalisaatio on vaikuttunut merkittävästi maailmaan viime vuosien aikana. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut tutkia digitalisaatiota ja sen vaikutuksia yrittäjyyteen. Tutkimuksessa digitalisaation muutoksia on ... -
Sosiaalisen median yhteydet liikuntamotivaatioon
Kyyrä, Satu (2024)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoitus on tutkia, minkälaisia yhteyksiä tutkimuksissa on löydetty sosiaalisen median ja liikuntamotivaation välillä. Tämä aihe on valittu sen takia, koska sosiaalisen median käytön lisääntymisen ... -
Sesonkiyrittäjyys keskisuomalaisten mikroyrittäjien kokemana
Eskelinen, Henri; Saleva, Antti (2016)Tässä tutkielmassa selvitetään sesonkiyrittäjyyden ominaispiirteitä sekä verrataan sesonkiyrittäjyyttä yrittämisen muotona muihin yrittäjyyden muotoihin. Tutkimuksen aihe valikoitui tutkijoiden yhteisten mielenkiinnon ... -
Teollisten perheyritysten kasvudynamiikan systeemiteoreettinen tarkastelu
Halttunen, Jussi (Jyväskylän yliopisto, 2004)