University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yksilön motiivit yrittäjyyteen sosiaalisen median kontektissa

Icon
1021. Kb

Authors
Viherkoski, Ville
Date
2020
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Edellisen vuosikymmenen aikana tapahtunut muutos teknologiassa on muodostanut yrittäjyydelle uusia alustoja. Toimiminen yrittäjänä sekä yrittäjyys, eivät ole enää sidonnaisia fyysisesti määrättyyn paikkaan, vaan yrittäjyyttä on mahdollista harjoittaa sosiaalisessa mediassa esimerkiksi omasta kodistaan. Tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena on perehtyä motiiveihin, joita yksilöillä on ilmennyt, heidän harjoittaessaan yrittäjyyttä sosiaalisessa mediassa. Tutkielmalla pyritään luomaan katsaus siihen, millaiset tekijät motivoivat aloittamaan yrittäjyyden sosiaalisessa mediassa. Tähän perehdytään yrittäjyysintentioiden synnyttäneiden tekijöiden ja minäpystyvyyden tunnistamisen avulla. Tutkielman päätutkimuskysymys on, mitkä ovat olleet motiivit yrittäjyyteen sosiaalisessa mediassa. Teoriaosuus tutkielmaan on koottu yrittäjyysintentioiden, yrittäjyyden sekä yrittäjyyden tutkimuksen aikaisemmista tutkimuksista. Teoriaosuudessa käydään lävitse motivaatio teorioita, joista tähän tutkimukseen valittiin Maslow´n tarvehierarkia, Frederick Herzbergin kaksifaktoriteoria, Victor Vroomin odotusarvoteoria sekä Douglas McGregorin teoriat Y ja X. Empiirinen tutkimus suoritettiin haastattelemalla kymmentä henkilö, jotka harjoittavat yrittäjyyttä sosiaalisessa mediassa. Tutkielman tulokset osoittavat, vapauden, työn muotoilun sekä mahdollisuuden tehdä yksilöä itseään kiinnostavaa työtä toimineen motivaationa yrittäjyyteen sosiaalisessa mediassa. Kyky tunnistaa omaa osaamistaan on myös toiminut motivaationa yrittäjyyteen. Yksilölle muodostuva vapaus vaikuttaa työhönsä on ilmiönä esiin nouseva teema tässä tutkimuksessa. ...
 
The change in technology over the past decade has provided new platforms for entrepreneurship. Being an entrepreneur, as well as entrepreneurship, are no longer tied to a physically determined place but it is possible to engage in entrepreneurship on social media for example, from their own home. The purpose of this Master's thesis is to get acquainted with the motives that individuals have expressed when engaging in entrepreneurship in social media. The aim of the research is to create an overview of what factors motivate to start entrepreneurship on social media. This is explored through the identification of the factors that gave rise to entrepreneurial intentions and self-efficaty. The main research question of the thesis is what have been the motives for entrepreneurship on social media. The theoretical part of the thesis is compiled from previous research on entrepreneurship intentions, entrepreneurship and entrepreneurship research. In the theoretical part, motivation theories are reviewed from which Maslow´s hierarchy of needs, Frederick Herzberg´s two-factor theory, Victor Vroom´s expectancy theory and Douglas McGregos´s theory y and x were selected for this study. An empirical study was conducted by interviewing ten individuals engaged in entrepreneurship on social media. The results of the thesis show that freedom, the design of work and the opportunity to do work that interests the individual have served as a motivation for entrepreneurship on social media. The ability to identify one's own skills has also served as a motivation for entrepreneurship. The freedom that an individual develops to influence his or her work is a emerging theme in this study. ...
 
Keywords
yrittäjyys motivaatio yrittäjät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012117055

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23926]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitalisaation vaikutukset yrittäjyyteen 

    Pylvänäinen, Henri (2020)
    Digitalisaatio on vaikuttunut merkittävästi maailmaan viime vuosien aikana. Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut tutkia digitalisaatiota ja sen vaikutuksia yrittäjyyteen. Tutkimuksessa digitalisaation muutoksia on ...
  • Motivation to become an entrepreneur in Finland : the case of Bangladeshi immigrants 

    Ahmed, Hasan (2018)
    This paper describes the motivations in the starting of own business, difficulties and challenges faced by the Bangladeshi immigrant entrepreneurs in Finland and support services available for immigrant entrepreneurs ...
  • Opportunity- and Necessity-Driven Self-Employment Among Older People in Finland 

    Tervo, Hannu; Haapanen, Mika (Palgrave Macmillan, 2017)
    To date, few empirical studies have attempted to highlight the impact of the socio-economic characteristics of older entrepreneurs according to whether they are driven by necessity or opportunity. Tervo and Haapanen ...
  • Sesonkiyrittäjyys keskisuomalaisten mikroyrittäjien kokemana 

    Eskelinen, Henri; Saleva, Antti (2016)
    Tässä tutkielmassa selvitetään sesonkiyrittäjyyden ominaispiirteitä sekä verrataan sesonkiyrittäjyyttä yrittämisen muotona muihin yrittäjyyden muotoihin. Tutkimuksen aihe valikoitui tutkijoiden yhteisten mielenkiinnon ...
  • Palkkatyöstä yrittäjäksi : sosiaali- ja terveysalalla toimivien yrittäjien ajattelutavan muutoksista 

    Nurmenniemi, Helinä (Jyväskylän yliopisto, 2013)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre