Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVettenranta, Jouni
dc.contributor.authorHiltunen, Jenna
dc.contributor.authorKotila, Jenni
dc.contributor.authorLehtola, Piia
dc.contributor.authorNissinen, Kari
dc.contributor.authorPuhakka, Eija
dc.contributor.authorPulkkinen, Jonna
dc.contributor.authorStröm, Antti
dc.date.accessioned2020-12-08T08:24:16Z
dc.date.available2020-12-08T08:24:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-951-39-8474-8
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73019
dc.description.abstractTIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) on kansainvälinen koulutuksen arvioinnin tutkimusohjelma, jossa joka neljäs vuosi arvioidaan neljäsja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaamista. Kansainvälinen arviointijärjestö IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) on johtanut vertailevan arvioinnin tutkimuksia jo 1960-luvulta lähtien. TIMSStutkimusohjelma alkoi vuonna 1995, ja Suomi osallistui tähän tutkimukseen ensimmäisen kerran vuonna 1999. Vuoden 2011 tutkimuskerralla Suomesta arviointiin osallistuivat sekä neljäs- että kahdeksasluokkalaiset oppilaat, mutta viimekertaisessa TIMSS 2015 -arvioinnissa mukana olivat ainoastaan neljännen vuosiluokan oppilaat. Tämänkertaiseen TIMSS 2019 -arviointiin Suomesta osallistuivat jälleen molemmat luokka-asteet. Tutkimukseen osallistuvien maiden määrä on kasvanut tasaisesti kierroksesta toiseen, ja vuoden 2019 tutkimukseen osallistuikin oppilaita jo kaikkiaan 64 maasta. Näiden maiden lisäksi mukana oli 8 erillistä hallinnollista tai kielialuetta. Neljännen vuosiluokan tutkimukseen osallistui 58 maata ja kahdeksannen vuosiluokan tutkimukseen 39 maata. Käsillä oleva julkaisu on TIMSS 2019 -tutkimusten ensitulosten kansallinen raportti perusopetuksen kahdeksannen luokan osalta. Julkaisun alussa kuvataan tiiviisti tutkimusten toteuttamista. Tämän jälkeen kunkin ainealueen arvioinnin tavoitteet, lähestymistavat ja tulokset esitellään omina kokonaisuuksinaan. Lisäksi omat lukunsa muodostavat oppimisen tasa-arvoon liittyvät havainnot, oppilaiden asenteet oppiaineita kohtaan sekä oppimisympäristöihin ja koulujen välisiin eroihin liittyvät seikat. Julkaisun loppuluku kokoaa tutkimuksen keskeiset havainnot ja niistä tehtävät johtopäätökset. Tutkimustulosten esittämistapa on enimmäkseen kuvaileva.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherTIMSS studyen
dc.subject.otherTIMSS-tutkimusfi
dc.titleTulevaisuuden avaintaidot puntarissa: Kahdeksannen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen: kansainvälinen TIMSS 2019 -tutkimus Suomessafi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-8474-8
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbook
dc.subject.ysomathematicsen
dc.subject.ysocomprehensive schoolen
dc.subject.ysonatural sciencesen
dc.subject.ysolearningen
dc.subject.ysoknow-howen
dc.subject.ysolearning resultsen
dc.subject.ysogenderen
dc.subject.ysoequality (values)en
dc.subject.ysomatematiikkafi
dc.subject.ysoperuskoulufi
dc.subject.ysoluonnontieteetfi
dc.subject.ysooppiminenfi
dc.subject.ysoosaaminenfi
dc.subject.ysooppimistuloksetfi
dc.subject.ysosukupuolifi
dc.subject.ysotasa-arvofi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright