Show simple item record

dc.contributor.authorVettenranta, Jouni
dc.contributor.authorHiltunen, Jenna
dc.contributor.authorKotila, Jenni
dc.contributor.authorLehtola, Piia
dc.contributor.authorNissinen, Kari
dc.contributor.authorPuhakka, Eija
dc.contributor.authorPulkkinen, Jonna
dc.contributor.authorStröm, Antti
dc.date.accessioned2020-12-08T07:59:40Z
dc.date.available2020-12-08T07:59:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-951-39-8473-1
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73016
dc.description.abstractTIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) on kansainvälinen koulutuksen arvioinnin tutkimusohjelma, jossa joka neljäs vuosi arvioidaan neljäs- ja kahdeksasluokkalaisten oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaamista. Kansainvälinen arviointijärjestö IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) on johtanut vertailevan arvioinnin tutkimuksia jo 1960-luvulta lähtien. TIMSS-tutkimusohjelma alkoi vuonna 1995, ja Suomi osallistui tähän tutkimukseen ensimmäisen kerran vuonna 1999. Vuoden 2011 tutkimuskerralla Suomesta arviointiin osallistuivat sekä neljäs- että kahdeksasluokkalaiset oppilaat, mutta edellisen kierroksen TIMSS 2015 -arvioinnissa mukana olivat ainoastaan neljännen vuosiluokan oppilaat. Tämänkertaiseen TIMSS 2019 -arviointiin Suomesta osallistuivat jälleen molemmat luokkaasteet. Tutkimukseen osallistuvien maiden määrä on kasvanut tasaisesti kierroksesta toiseen, ja vuoden 2019 tutkimukseen osallistuikin oppilaita jo kaikkiaan 64 maasta. Näiden maiden lisäksi mukana oli 8 erillistä hallinnollista tai kielialuetta. Neljännen vuosiluokan tutkimukseen osallistui 58 maata ja kahdeksannen vuosiluokan tutkimukseen 39 maata. Käsillä oleva julkaisu on TIMSS 2019 -tutkimusten ensitulosten kansallinen raportti perusopetuksen neljännen vuosiluokan osalta. Julkaisun alussa kuvataan tiiviisti tutkimusten toteuttamista. Tämän jälkeen kunkin ainealueen arvioinnin tavoitteet, lähestymistavat ja tulokset esitellään omina kokonaisuuksinaan. Lisäksi omat lukunsa muodostavat oppimisen tasa-arvoon liittyvät havainnot, oppilaiden asenteet oppiaineita kohtaan sekä oppimisympäristöihin ja koulujen välisiin eroihin liittyvät seikat. Julkaisun loppuluku kokoaa tutkimuksen keskeiset havainnot ja niistä tehtävät johtopäätökset. Tutkimustulosten esittämistapa on enimmäkseen kuvaileva.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherTIMSS studyen
dc.subject.otherTIMSS-tutkimusfi
dc.titlePerustaidoista vauhtia koulutielle: Neljännen luokan oppilaiden matematiikan ja luonnontieteiden osaaminen: kansainvälinen TIMSS 2019 -tutkimus Suomessafi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-8473-1
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysomathematicsen
dc.subject.ysocomprehensive schoolen
dc.subject.ysolearning resultsen
dc.subject.ysolower comprehensive schoolen
dc.subject.ysocurriculaen
dc.subject.ysoequality (values)en
dc.subject.ysogenderen
dc.subject.ysomatematiikkafi
dc.subject.ysoperuskoulufi
dc.subject.ysooppimistuloksetfi
dc.subject.ysoluonnontieteetfi
dc.subject.ysoalakoulufi
dc.subject.ysotasa-arvofi
dc.subject.ysosukupuolifi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright