Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorBaumeister, Stefan
dc.contributor.authorHildén, Laura
dc.date.accessioned2020-12-08T07:46:08Z
dc.date.available2020-12-08T07:46:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73013
dc.description.abstractYrityksiin kohdistuu ilmastonmuutoksen seurauksena lukuisia suoria ja epäsuoria riskejä. Lisäksi yritysten tärkeä rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä on viime vuosina laajasti tunnistettu. Yrityksiltä odotetaan päästövähennyksiä ja niiden tuotteiden toivotaan olevan ilmastoystävällisiä. Yritykset ovatkin omaksuneet kunnianhimoisia vastuullisuus- ja päästövähennysstrategioita vähentääkseen aiheuttamaansa ilmastokuormaa. Vapaaehtoiset ilmastokompensaatiot ovat yksi nouseva keino laskennallisen hiilineutraaliuden saavuttamiseen ja päästöjen mitätöimiseen. Yritykset eivät kuitenkaan vielä laajamittaisesti hyödynnä kompensaatioita, sillä kompensointiin koetaan liittyvän useita epävarmuuksia puuttuvien standardien ja yhteisten käytäntöjen vuoksi sekä vaihtelevalaatuisten kompensointipalveluiden vuoksi. Jaettua näkemystä kompensaatiopalveluiden käytöstä ei ole myöskään asiantuntijoiden tai päättäjien keskuudessa. Jos vapaaehtoisia kompensaatioita halutaan hyödyntää ilmastonmuutoksen vastaisessa työssä mahdollisimman tehokkaasti, tulisi tietopohjaa ja yhteistä näkemystä uskottavasta kompensoinnista vahvistaa. Tämän tutkimuksen tavoite on osaltaan lisätä tietoa ja ymmärrystä aiheesta kuvaamalla, miten vapaaehtoisia päästökompensaatioita suomalaisyrityksissä tällä hetkellä käytetään. Lisäksi kuvataan yritysten asenteita ja epävarmuuksia kompensaatioihin liittyen ja pyritään tunnistamaan alaan liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tutkimusta varten haastateltiin 27:aa yritystä eri toimialoilta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja aineisto analysointiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimus nojaa aiempaan kauppatieteelliseen strategiakeskusteluun asettaen aineiston ja tulokset osaksi laajempaa tutkimusperinnettä. Teoriaosio keskittyy erityisesti vastuullisuusstrategioihin sekä ympäristö- ja päästöjohtamiseen, mutta käsittelee myös kompensaatiomarkkinoita ja -keinoja. Tutkimuksessa huomattiin, että vapaaehtoisten ilmastokompensaatioiden käyttö on Suomessa vielä alkutekijöissään, vaikka yritykset ovatkin selvittäneet kompensaatiomahdollisuuksia. Syynä on insentiivien puute sekä epäluottamus kompensaatiopalveluita kohtaan. Kompensaatiokäytännöt vaihtelevat yrityskohtaisesti. Yritykset, jotka olivat jo ostaneet kompensaatioita, olivat kompensoineet pääasiassa jotakin tiettyä osaa yrityksen päästöistä. Monet haastateltavat totesivat, että kompensaatioiden avulla olisi periaatteessa mahdollista saavuttaa hiilineutraalius hyvin nopealla aikataululla.fi
dc.description.abstractCompanies face several indirect and direct climate-induced risks. Moreover, the role of businesses in climate change mitigation has been increasingly acknowledged and companies face a lot of expectations from the stakeholders to manage their emissions and to provide climate-friendly products for their customers. Consequently, companies have introduced ambitious sustainability and carbon management strategies and have started to investigate new ways to reduce their carbon footprints. Voluntary climate compensations are an emerging option for companies to neutralize their emissions and reach calculatory carbon neutrality. However, companies have not yet widely adopted voluntary climate compensation as a part of their strategies, because there are significant uncertainties. Services are of variable quality and there is lack of standards and commonly agreed practices. Also experts and policy-makers still disagree on the proper usage of climate compensation. It is evident that for voluntary climate compensations to reach their full potential in climate change mitigation, more knowledge and shared understanding to support the work is needed. This research contributes to closing the gap and investigates the status quo of voluntary climate compensations among major Finnish companies. Both sustainability strategies and usage of climate compensations are assessed. Moreover, the attitudes and concerns of companies towards climate compensations form a major part of the research. The objective is to highlight the issues and opportunities of the field. For the purpose of this research, 27 semi-structured theme interviews were conducted among Finnish companies operating in different industries. The data was analysed with qualitative content analysis. The theory section discusses sustainability strategies, environmental management approaches and carbon management to provide background for the analysis. Additionally, the compensation markets and different logics are presented. It was noted in the research that voluntary climate compensation market in Finland is still in its infancy. However, companies are assessing possibilities to compensate, but have not yet acted upon it mainly because they do not have enough incentives or because they have concerns over reliability and usefulness of the services. Approaches varied between companies. Companies that had compensated had mainly compensated only part of their emissions, although majority of the interviewees stated that they could be carbon neutral overnight, if they chose to compensate.en
dc.format.extent95
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othersustainability strategy
dc.subject.othercorporate sustainability
dc.subject.othercarbon management
dc.subject.otherclimate compensation
dc.subject.othercarbon offsets
dc.titleThe good, the bad, the confusing : Finnish businesses’ perceptions on climate compensations
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012086960
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYritysten ympäristöjohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Environmental Managementen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20425
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysopäästöt
dc.subject.ysokasvihuonekaasut
dc.subject.ysohiilineutraalius
dc.subject.ysoilmastopolitiikka
dc.subject.ysopäästökauppa
dc.subject.ysohiilijalanjälki
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysokestävä kehitys
dc.subject.ysoclimate changes
dc.subject.ysoemissions
dc.subject.ysogreenhouse gases
dc.subject.ysocarbon neutrality
dc.subject.ysoclimate policy
dc.subject.ysoemission trade
dc.subject.ysocarbon footprint
dc.subject.ysobusiness
dc.subject.ysosustainable development
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot