"Niin laadukkaasti kuin mahdollista" : työsuorituksen arviointi lastensuojelun sosiaalityössä
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tehtävänä on selvittää millaisia työsuorituksen arviointimenetelmiä sosiaalityöntekijät
kuvaavat ja miten sosiaalityöntekijät näkevät julkisen organisaation suorituksen arvioinnin ja arviointikäytännöt lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa. Aineisto kostuu erään julkisen organisaation lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden yksilöhaastatteluista. Tutkielman
analyysimenetelmänä käytetään aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkielman tulokset osoittavat, että lastensuojelun sosiaalityön lähiesimiestyössä käytettiin tulkintakeskusteluja ja kokemustietoa suorituksen arvioinnin keinona. Lisäksi organisaatiossa oli käytössä
helppoja numeerisia suorituksen arvioinnin keinoja, jotka näyttivät enemmän julkisen organisaation
rituaaleilta, kuin sosiaalityön arkityötä ohjaavana työsuorituksen johtamisen välineiltä. Sosiaalityöntekijät tekivät selontekoa, mutta he eivät saaneet palautetta siitä, mihin sosiaalityöntekijöiden raportoimaa tietoa kerättiin ja miten tietoa hyödynnettiin.
Tutkielman aineiston valossa sosiaalityöntekijät käyttävät reflektoivaa itsearviointia työn suorituksen arviointimenetelmänä. Yhtenä itsearvioinnin mittarina nousi esiin sosiaalityöntekijöiden tunne
asiakassuhteen laadusta. Sosiaalityöntekijät kysyivät asiakaspalautetta, mutta se ei ollut suunnitelmallista tai säännönmukaista ja se perustui omaehtoisuuteen, eikä organisaatio tähän ohjannut. Sosiaalityöntekijät näkivät työsuorituksen arvioinnin haasteena johdon ja esihenkilön tiedollisen ja fyysisen etäisyyden sekä monitoimijaisen auttamisverkoston, jolloin lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun laatuun ja vaikuttavuuteen nähtiin vaikuttavan myös muut toimijat.
Sosiaalityöntekijät suhtautuivat arviointiin myönteisesti ja toivoivat sitä osaksi arkityön kehittämistä.
Lisäksi arviointia toivottiin osaamisen kehittämisen tueksi ja tapauskohtaisen arvioinnin keinoksi.
Keskeisimpänä tuloksena tutkielmassa oli, että arviointitiedon puutteet lisäsivät epätietoisuuden kokemusta, ja vahvisti sitä kautta henkistä kuormitusta. Suorituksen arviointi ja arkityön kehittäminen
arvioinnin keinoin voi parhaillaan osaltaan tukea sosiaalityöntekijöiden hyvinvointia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28164]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osaamisen johtaminen lastensuojelun sosiaalityössä : toimialajohtajien näkökulma
Alonen-Kinnunen, Kirsi (2015) -
Mallilla muutokseen : tutkimus Pysäkki-mallin mahdollisuuksista lastensuojelun sosiaalityössä
Paukkunen, Marianne (2020)Pro gradu –tutkielman tavoitteena on tutkia ja arvioida lastensuojelun sosiaalityöhön kehitettyä Pysäkki-arviointimallia ja sen sovellettavuutta lastensuojelun käytännön työssä. Pysäkki-arviointimalli on Pesäpuu ry:n yhdessä ... -
Lastensuojelun asiakassuunnitelma sosiaalityön legitimoinnin välineenä : tutkimus Helsingin lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä kirjoitetuista asiakassuunnitelmista
Jokinen, Anitta (2014)Lastensuojelun asiakassuunnitelma on lakisääteisesti määritelty asiakirja, joka on oltava jokaisella lastensuojelun sosiaalityön asiakkaana olevalla lapsella. Asiakassuunnitelma on sekä lastensuojelun työväline että asiakkaan ... -
Sosiaalityöntekijän asiantuntijuus lastensuojelun sosiaalityössä
Mattsson, Anna (2022)Tutkielmani aiheena on sosiaalityön asiantuntijuus lastensuojelun sosiaalityössä. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastelen sosiaalityötä ja sosiaalityön asiantuntijuutta tapauskohtaisen sosiaalityön viitekehyksestä. Tarkastelen ... -
Kaltoinkohdeltu lapsi sosiaalityössä : lapsilähtöisyys lastensuojelun työmenetelmissä ja lähestymistavoissa
Forsman, Polina (2022)Tutkimukseni tarkoitus on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen ja sisältöanalyysin avulla tuoda esille lapsilähtöinen lähestymistapa lasten kanssa tehtävässä sosiaalityössä. Tavoitteenani on myös kuvata konkreettisia ...