Show simple item record

dc.contributor.advisorVuoskoski, Pirjo
dc.contributor.advisorLautamo, Tiina
dc.contributor.authorHeinijoki, Hennariikka
dc.date.accessioned2020-11-23T12:45:03Z
dc.date.available2020-11-23T12:45:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72735
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminta on verrattain uusi työskentelytapa, jossa toimintaterapiaa toteutetaan suoraan varhaiskasvatusympäristössä yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijöiden, erityistyöntekijöiden ja vanhempien kanssa. Tutkimus liittyy Opetushallituksen Yhdessä esteetön-hankkeeseen. Hanke on toteutunut vuosina 2018-2020 ja sen tavoitteena on ollut innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittäminen fyysisesti ja vuorovaikutuksellisesti esteettömiksi. Hankkeessa varhaiskasvatuksen toimintaterapeutti työskenteli kahdessa päiväkodissa yhdessä puheterapeutin kanssa. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia ammattilaisten ja vanhempien käsityksiä yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa. Aineisto kerättiin tammikuussa 2020 fenomenografisilla yksilöhaastatteluilla. Haastateltavia oli yhteensä 10 kpl, joista neljä oli lasten vanhempia, neljä varhaiskasvatuksen ammattilaista ja yksi toimintaterapeutti sekä yksi puheterapeutti. Haastateltavat olivat iältään 28-50-vuotiaita, joista yhdeksän naista ja yksi mies. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin fenomenografisella aineiston analyysimenetelmällä. Ammattilaisten ja vanhempien käsitykset yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa jakaantuivat neljään eri kuvauskategoriaan, joissa yhteistoimijuus käsitettiin tiedon jakamisena, eri näkökulmien yhdistelynä, yhteistä päämäärää kohti työskentelynä ja yhdessä tekemisenä arjessa. Yhteistoimijuudessa nähtiin kolme eri teemaa, jotka olivat: roolit, yhteistoiminnan eri muodot ja lopputulos. Kuvauskategoriat olivat hierarkkisessa laajenevassa suhteessa toisiinsa siten, että seuraava kuvauskategoria piti sisällään myös edellisen. Kategorioiden välillä, niiden eroja ilmentäviä kriittisiä aspekteja olivat: toimijoiden tiedon yhdistäminen vastavuoroisessa vuorovaikutuksessa, yhteisen tavoitteen tunnistaminen ja siihen toiminnassa sitoutuminen sekä arjen toimintaympäristöissä yhdessä toimiminen. Tutkimuksen tulokset mukailevat aiempaa tutkittua tietoa yhteistoimijuudesta ja terapeuttisesta yhteistoiminnasta erityisesti tiedon jakamisen, yhteistä päämäärää kohti työskentelyn ja yhdessä tekemisen kategorioiden osalta. Tulokset tuovat myös uutta pohjatietoa vielä vähän tutkitusta varhaiskasvatuksen yhteistoiminnasta, ja laajentavat käsitystä yhteistoimijuudesta erityisesti näkökulmien yhdistelyn kategorian osalta. Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi yhteistoimijuuden ja yhteistoimintaan pohjautuvan työtavan ymmärtämisessä ja kehittämisessä sekä kuntoutuksen että kasvatuksen piirissä.fi
dc.description.abstractCommunity based occupational therapy, when conducted directly in early education settings together with the early educators, health care professionals and parents, is quite a new way of working. This study is a part of a project which is funded by Finnish National Agency for Education. The aim of this Yhdessä Esteetön-project was to develop innovative learning environments which are physically and socially unobstructed. During the project an occupational therapist was working directly in early education settings in two kindergartens in 2018-2020. There was also a speech and language therapist working in the same settings. The aim of this study was to explore professionals and parents conceptions of shared agency in community based occupational therapy in early education settings. The professionals were early educators and occupational and speech and language therapists. The qualitative data were collected in January 2020 by phenomenographic individual interviews. Ten interviews were conducted and four early educators, four parents and two therapists (one occupational therapist and one speech and language therapist) were interviewed. The participants were from 28 to 50 years of age and nine were women and one man. Interviews were transcribed verbatim and analysed using the phenomenographic analysis. According to this study the conceptions were divided into four categories of description. In these categories shared agency was seen as sharing knowledge, connecting different aspects, working towards shared goals and doing things together in everyday life situations. There were three themes that variated in categories and they were: roles, methods and the end results of shared agency. The categories of description were expanding in a way that the next category also included the former categories. The critical aspects between the categories were: connecting the agent`s knowledge in reciprocal communication, identifying and engaging in the common goals and working and doing things together in ordinary life situations. The results of this study showed the same trend that is seen in the former study of shared agency and therapeutic collaboration regarding to the categories of sharing information, working towards shared goals and doing things together in everyday life situations. On the other hand the study brings new basic information about community based occupational therapy in early education settings which is not yet well studied and expands the conceptions of shared agency by adding the category of connecting different aspects. The results can be utilized in understanding and developing community based occupational therapy in early education settings.en
dc.format.extent95
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheryhteistoimijuus
dc.subject.otheryhteisöllinen toiminta
dc.titleAmmattilaisten ja vanhempien käsityksiä yhteistoimijuudesta varhaiskasvatuksen toimintaterapian yhteistoiminnassa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011236722
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysioterapiafi
dc.contributor.oppiainePhysiotherapyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi50422
dc.subject.ysotoimintaterapia
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoyhteistoiminta
dc.subject.ysotoimintaterapeutit
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrights
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright