Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOjakangas, Mika
dc.contributor.advisorPalonen, Kari
dc.contributor.authorJauhiainen, Johan
dc.date.accessioned2020-11-19T07:42:35Z
dc.date.available2020-11-19T07:42:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72670
dc.description.abstractIisalmessa käynnistettiin alakouluverkon uudistamissuunnitelmat vuonna 2017. Kaupungin esitys tulisi lakkauttamaan kolme koulua, jotka yhdistyisivät yhdeksi suuremmaksi kouluksi uudelle sijainnille. Lakkauttamissuunnitelmia alettiin vastustamaan ja puolustamaan julkisesti aina kaupunginvaltuuston kouluverkosta päättävään kokoukseen saakka. Lopulta päätettiin säilyttää koulujen määrä entisellään, joka on aiheuttanut myös jälkikäteen paljon keskustelua. Nykyaikainen trendi on ollut päinvastainen, koska Suomessa peruskoulujen määrä on laskenut edellisinä vuosikymmeninä: Iisalmessa tehtiin siis poikkeuksellinen päätös. Tämä tutkielma selvittää Iisalmen kouluverkkokeskustelun kannanottojen retorisia piirteitä Aristoteleen ja Chaïm Perelmanin retoriikan teorioiden näkökulmasta. Aineisto on kerätty Iisalmen Sanomista. Tutkielmassa tarkastellaan Iisalmea ja Iisalmen Sanomia oleelliselta osin sekä avataan teoriakirjallisuutta ja tulkintaani siitä. Perelmanilainen retorinen analyysi selvittää keskustelun yleisön, lähtökohdat ja argumentaation tekniikat. Aristoteleen mukainen retorinen analyysi erittelee kannanottoja eetoksen, logoksen ja paatoksen näkökulmista. Kouluverkkosuunnitelmat aiheuttivat runsaasti kannanottoja, eli päätös koettiin Iisalmessa merkittäväksi asiaksi. Tämä tutkielma analysoi ja auttaa havaitsemaan monipuolisen julkisen keskustelun retorisia vaikuttamisen keinoja ja piirteitä, joilla eri kouluverkkovaihtoehtoja on kannatettu ja kritisoitu. Tutkimus muun muassa osoittaa argumentoinnin perustuneen järkeen ja tunteisiin vetoamiseen, jossa on käytetty esimerkiksi kvasiloogisia keinoja ja syy-seuraussuhteiden rakentamista sekä lakkautusten puolesta että vastaan. Muitakin argumentaation keinoja on käytetty.fi
dc.format.extent77
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherAristoteles
dc.subject.otherPerelman
dc.subject.otherargumentaatio
dc.titleKouluverkko kunnallispoliittisena kiistana : retorinen analyysi alakouluja koskevasta julkisesta keskustelusta Iisalmessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011196685
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineValtio-oppifi
dc.contributor.oppiainePolitical Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi208
dc.subject.ysokunnallispolitiikka
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoIisalmi
dc.subject.ysolakkauttaminen
dc.subject.ysokyläkoulut
dc.subject.ysoargumentointi
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot