”En tarvitse enempää apua, kiitos kuuntelusta” : nuorten mielialaan liittyviä tuen tarpeita chat-keskusteluissa.
Nuorten mielenterveys on maailmanlaajuisesti kasvava huolenaihe. Nuorten mielenterveyden ongelmien lisääntyessä, avun hakemisen sijoittuessa virka-aikojen ulkopuolelle ja internetin tullessa koko ajan vahvemmin osaksi nuorten elämää, on tärkeää pystyä kehittämään digitaalisten ympäristöjen aihesisältöjä vastaamaan entistä paremmin haavoittuvassa asemassa olevien nuorten tarpeisiin. Sen vuoksi on tärkeää selvittää, miten nuoret kuvaavat mielialaansa liittyviä tuen tarpeitaan.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata nuorten mielialaoireita ja niiden taustatekijöitä sekä nuorten mielialaan liittyviä tuen tarpeita ja chat-palvelun käytön hyötyjä nuorten mielenterveyden edistämisessä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Pelastakaa lapset ry:n Netari-chatista elo-lokakuun 2019 välisenä aikana kerättyjä nuorten ja ohjaajien välisiä aihepiiriltään mielenterveyteen liittyviä keskustelutallenteita (n=43). Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen ja teoriaohjaavan sisällönanalyysin pohjalta.
Merkittävimmäksi mielialaan liittyväksi tuen tarpeeksi nousi nuorten tarve tulla kohdatuiksi ja kuulluiksi oikea-aikaisesti juuri sillä hetkellä, kun avun piiriin hakeuduttiin. Mikäli nuoret eivät tulleet kohdatuiksi, kun he hakivat apua, jäi merkittävin nuorten mielialaan liittyvä tuen tarve täyttymättä. Chat vaikutti tulosten perusteella sopivan nuorten mielenterveystyöhön hyvin, sillä sen kautta nuorille pystyttiin tarjoamaan tukea ja apua oikea-aikaisesti heidän hakiessaan sitä virka-aikojen ulkopuolella. Chatissa keskusteleminen helpotti nuorten oloa, lisäsi heidän avun hakemisaikomuksiaan ja rohkaisi heitä kertomaan omasta tilanteestaan muille. Chat näyttäytyi perinteisten mielenterveyspalveluiden täydentäjänä, mutta ei korvaajana, sillä chatista nuoret eivät voineet saada tarvitsemaansa ja toisinaan kaipaamaansa ammattiapua.
Tutkimustulokset tarjoavat nuorten parissa työskenteleville hyödyllistä tietoa nuorten mielialaan liittyvistä tuen tarpeista. Tulosten avulla nuorille suunnattujen digitaalisten ympäristöjen mielenterveyteen liittyviä sisältöjä ja verkossa toimivia palveluita voidaan kehittää vastaamaan entistä paremmin nuorten tarpeisiin ja siten helpottaa myös nuorten avun hakemista. Tulokset toimivat myös perusteluna nuorten mielenterveyttä edistävien palveluiden sekä nuorten ja heidän huoltajiensa sekä heidän parissaan työskentelevien aikuisten mielenterveyteen liittyvän terveysosaamisen kehittämistarpeelle. Jatkossa olisi tärkeää tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten mielenterveyteen liittyvän terveysosaamisen kehittymiseen ja miten nuorten ja aikuisten mielenterveyteen liittyvää terveysosaamista voitaisiin vahvistaa. Olisi myös tärkeää tutkia, miten kouluissa ja oppilaitoksissa tapahtuvaa mielenterveyden edistämiseen ja mielenterveyshäiriöiden ennaltaehkäisemiseen liittyvää opetusta, toimintatapoja ja kulttuuria pystyttäisiin muuttamaan nykyistä vaikuttavammaksi.
...
The mental health of young people is a growing concern worldwide. As young people's mental health problems increase, help-seeking falls outside office hours and the use of internet becomes more and more a part of their life, it is important to develop thematic content in digital environments to meet the needs of young people. It is therefore important to find out how they describe their support needs related to their mental health.
The purpose of this study was to explore how young people describe their mood, what causes the young people’s mental health problems, what are the support needs related to their mental health and what are the benefits of using online chat services in promoting young people’s mental health. The material used in the study was chat conversations between young people and chat mentors on the topic of mental health (n = 43). The material was collected from the Netari chat of the Save the Children Association between August and October 2019. Data-driven and theory-guided content analysis were used as the data analysis methods.
The results of this study showed that the most significant mental health related support need was the need for young people to be met and heard at the very moment when they sought for help. If they were not encountered when they sought for help, the most significant support need related to their mental health was not met. Based on the results, the chat was well suited to the mental health work among young people as it enabled to provide support and assistance to young people in a right time as they sought for help outside office hours. Conversations with chat mentors made the young people feel better, increased their intentions to seek help, and encouraged them to share their own situation with others. The chat appeared to be a complement to traditional mental health services, but not a substitute for it, as young people could not get the professional help they needed from the chat.
The results of this study provide useful information on support needs related to young people's mental health for those working with young people. The results enable the development of mental health content and online services for young people in digital environments to meet their needs and also make it easier for them to seek help. The results also serve as arguments for the need to develop mental health services and the mental health skills of young people and their carers as well as adults working with them. Based on this study the further research is needed to examine what factors influence the development of young people's mental health skills and how young people's and adults' mental health skills could be strengthened. It would also be important to explore how education, practices and culture related to mental health promotion and prevention of mental health disorders in schools and educational institutions could be changed more effective.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitaaliset mielenterveyspalvelut, tekoäly ja nuorten mielenterveys
Rantala, Nella; Keppo, Joonas; Karadeniz, Sami; Hulkkonen, Tommi; Karla, Timo (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Liikkumisen yhteys lasten ja nuorten mielenterveyteen ja yksinäisyyteen
Ojala, Kristiina; Lyyra, Nelli (Valtion liikuntaneuvosto, 2023) -
Narratiivinen katsaus avoimen dialogin mielenterveyshoitomallista
Bergström, Tomi (Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö sr., 2024)• Avoimen dialogin hoitomalli on perhe- ja verkostokeskeinen tapa uudelleenorganisoida mielenterveyspalvelut niin, että palveluissa kohdataan potilaat ja heidän läheisensä aiempaa vastavuoroisemmin ja tilanteenmukaisemmin. • ... -
Liikunnasta elämäniloa ja energiaa : masennusta kokevien nuorten aikuisten liikuntakurssin suunnittelu, toteutus ja arviointi
Remes, Linnea (2013)Tutkielman tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa liikuntakurssi masennusta kokeville nuorille aikuisille sekä arvioida pedagogisten toimenpiteiden onnistumista ja ryhmäläisten kokemuksia kurssista. Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.