Draamakasvatus lasten sosiaalisen kompetenssin tukemisen keinona varhaiskasvatuksessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin kasvattajien kokemuksia siitä, miten draamakasvatuksella voidaan tukea lasten sosiaalista kompetenssia ja sitä kautta lapsiryhmän vuorovaikutusta. Tarkoituksena oli myös kuvailla muutosta, jota draamakasvatuksen käyttämisen myötä oletettiin kasvattajien toiminnassa lasten sosiaalisen kompetenssin tukijoina tapahtuvan.
Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen tutkimus, jossa tieteenfilosofisena näkökulmana oli pragmatismi. Keräsin sen aineiston toimintatutkimuksen menetelmiä käyttäen varhaiskasvatuksen lapsiryhmässä yhden päiväkotiryhmän kasvattajien kanssa kahden kuukauden ajanjaksolla. Lopuksi haastattelin kasvattajia teemahaastattelulla. Aineiston analyysimenetelmänä käytin temaattista analyysia.
Kasvattajien mukaan lasten sosiaalinen kompetenssi lisääntyi hieman tutkimuksen aikana. Sosiaalisen kompetenssin osa-alueista sosiaalisissa taidoissa edistyi lapsen rohkaistuminen sanalliseen mielipiteen ilmaisemiseen. Sosiokognitiivisten taitojen edistyminen näkyi omaehtoisissa esityksissä ristiriitojen näyteltyinä ratkaisuina. Draama lisäsi lasten osallisuutta, mikä voi lisätä heidän motivaatiotaan osallistua sosiaaliseen toimintaan. Kasvattajien toiminnassa tapahtui muutoksia. Tutkimuksen aikana he lisäsivät draaman yhteistä suunnittelua ja lasten osallisuuden mahdollistamista sekä hyödynsivät draaman dokumentointia oman toimintansa ja draaman reflektointiin. Dokumentointi mahdollisti myös lapsille oman toiminnan reflektion ja oppimista lisäävän toiston. Tutkimukseen osallistuneet kasvattajat kokivat tutkimuksen myötä oppineensa uuden, lasten sosiaalista kompetenssia tukevan työskentelymenetelmän.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ... -
Lasten sosiaalisemotionaalinen oppiminen varhaiskasvatuksessa
Neitola, Marita; Koivula, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020) -
Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa
Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ... -
Esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen
Kanto, Johanna; Tick, Marianne (2015)Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on esi- ja alkuopetusikäisen lapsen sosiaalisen ja emotionaalisen kompetenssin tukeminen koulukontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda interventio, joka tukee lapsen sosiaalisen ... -
Lapsen sosiaalisen kompetenssin yhteys sosiaaliseen statukseen ja vanhemmuustyyleihin
Järvinen, Heini (2013)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten sosiaalisen kompetensiin yhteyttä lasten sosiaaliseen statukseen, lasten kohtaamiin vanhemmuustyyleihin sekä vanhemmuustyylien moderoivaa vaikutusta sosiaalisen kompetenssin ja sosiaalisen ...