Consumer perceptions of the environmental sustainability of the clothing industry and textile fibres
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Vaateteollisuus on suuressa murroksessa sen aiheuttamien ympäristöongelmien takia. Vaateteollisuuden ympäristövaikutuksista ja kestävästä kulutuksesta löytyy tutkimustietoa, mutta kuluttajien näkemys vaateteollisuuden tai tekstiilikuitujen vastuullisuudesta on vähän, jos ollenkaan tutkittu aihealue. Erityisesti tekstiilikuidun merkitys ostopäätöksessä sekä kuluttajien ymmärrys eri tekstiilikuitujen ympäristövaikutuksista on epäselvä.
Tässä kvantitatiivisessa tutkimuksessa perehdytään kuluttajien näkemyksiin vaateteollisuuden vastuullisuudesta, keskittyen ympäristövaikutuksiin. Erityisesti tarkastellaan tekstiilikuituja ja niiden ymmärrystä ja merkitystä kuluttajille. Tutkimuksessa on mukana perinteisten tekstiilikuitumateriaalien lisäksi uusia vaihtoehtoisia tekstiilikuituja, kuten puukuitu. Lisäksi taustamuuttujien vaikutusta vastauksiin tutkitaan.
Kuluttajien näkemyksiä vaateteollisuuden ja tekstiilikuitujen vastuullisuudesta tutkittiin online-kyselyn avulla toukokuussa 2020. Kyselyyn vastasi 1580 kuluttajaa viidestä eri maasta eri sosiodemografisilla taustamuuttujilla. Tutkimus on tehty yhteistyössä Spinnova Oy:n kanssa.
Tulokset osoittavat, että vastaajat liittävät monet ympäristöongelmat vaateteollisuuteen. Lisäksi tekstiilikuidun koetaan vaikuttavan merkittävästi ostopäätökseen vaatteita ostaessa. Eroavaisuuksia eri tekstiilikuitujen ja niiden vastuullisuuden välillä löytyy myös; kasviperäinen jäte nähtiin kestävänä tekstiilimateriaalina ja raakaöljy ei niinkään. Suurin osa tekstiilikuiduista koettiin ’jonkin verran kestävinä’ kokonaisotantaa tarkastellessa. Kuitenkin eroavaisuutta löydettiin eri taustamuuttujia tarkastellessa; puuvilla koettiin kestävämpänä materiaalina ranskalaisten ja amerikkalaisten kuin suomalaisten ja ruotsalaisten keskuudessa. Lisäksi suomalaiset kokivat puukuidun houkuttelevampana kuin muut vastaajat. Taustamuuttujat eivät kuitenkaan nousseet suureen rooliin erilaisia näkemyksiä selittäessä. Lisää tutkimusta aiheesta tarvitaan.
...
The clothing industry is undergoing a major transformation due to the environmental problems it causes. Environmental impacts of the industry and sustainable consumption are well covered topics, but research gap on consumer perceptions of the sustainability of the clothing industry or textile fibres exist. In particular, the role of textile fibres in the purchasing decision and consumers' understanding of the environmental impact of different textile fibres is unclear.
This quantitative study examines consumer perceptions of the sustainability of the clothing industry, focusing on environmental impacts. In particular, textile fibres and their understanding and significance for consumers are examined. In addition to traditional textile fibre materials, new alternative textile fibres, such as wood fibre, are included in the study. The influence of background variables on responses is examined as well.
Consumer perceptions of the environmental sustainability of the clothing industry and textile fibres were surveyed through an online survey in May 2020. The survey was answered by 1,580 respondents from five different countries with different socio-demographic background variables. The research has been carried out in collaboration with Spinnova Oy.
The results show that respondents associate many environmental problems with the clothing industry. Textile fibre is perceived to influence significantly on buying decision when purchasing clothing. In addition, there are differences between different textile fibres and their sustainability; plant-based waste was seen ‘quite sustainable’ and crude oil ‘not so sustainable’ textile raw material. Most textile fibres were seen ‘somewhat sustainable’ when the total sample size was considered. However, some differences were found when looking at different background variables; cotton was perceived a very sustainable material among great share of French and Americans, among Finns and Swedes not so much. In addition, Finns found wood fibre more attractive than other respondents. However, the background variables did not play a major role in explaining the different perceptions. More research on the subject is needed.
...
Asiasanat
environmental sustainability textile fibres kuidut tekstiiliteollisuus vaateteollisuus tekstiilit vaatteet ekologinen kestävyys tekstiili- ja vaatetusteollisuus kestävä kulutus kulutus fibres textile industry clothing industry textiles clothes ecological sustainability textile and clothing industry sustainable consumption consumption
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Circular economy in Finland : perceptions from the textile industry
Kämäräinen, Hanna (2020)Tekstiilit ovat pakollinen osa jokaisen ihmisen elämää. Tästä huolimatta tekstiileitä kohdellaan laajasti kertakäyttötuotteiden tavoin nykyisten kulutustottumustemme ja pikamuodin vuoksi. Tämä arvokkaiden resurssien hukkaan ... -
Changing or upholding the system? : Finnish university students' perceptions on novel wood-based textiles
Hokkanen, Aija (2023)The clothing and textile industry is one of the most problematic in terms of sustainability: the production value chain harbours a multitude of environmental and social problems, and the rampant success of fast fashion has ... -
Assessing Chinese Textile and Apparel Industry Business Sustainability : The Role of Organization Green Culture, Green Dynamic Capabilities, and Green Innovation in Relation to Environmental Orientation and Business Sustainability
Xiaoyi, Zhang; Yang, Hailan; Kumar, Nilesh; Bhutto, Maqsood H.; Kun, Wang; Hu, Tianyang (MDPI AG, 2023)The current study aims to evaluate the role of environmental orientation (EO) on green dynamic capabilities (GDCs), organization green culture (OGC), and green innovation (GIN) toward business sustainability (BUS) in the ... -
The father, the son and the refreshed spirit : strategic renewal after family business succession in the context of the textile, clothing, leather and footwear industry
Niemi, Liisa (University of Jyväskylä, 2005)This study describes the strategic renewal of family business after succession in the textile, clothing, leather and footwear industry (T/C) in light of three examples. Family firms often have an individual approach to ... -
Living standards and changing expectations : investigating domestic necessity and environmental sustainability in an affluent society
Aro, Riikka (University of Jyväskylä, 2017)This study explores how the problematic relations of rising living standards and environmental sustainability may be better understood by investigating domestic necessity and daily going-on. These key subjects are looked ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.