Show simple item record

dc.contributor.advisorHankala, Mari
dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.authorImmonen, Sami
dc.date.accessioned2020-10-12T11:35:26Z
dc.date.available2020-10-12T11:35:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72117
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia uutismedioita kuudesluokkalaiset kuluttavat, millaisia uutiskokemuksia heillä on ja kenen kanssa he jakavat uutiskokemuksiaan. Kuudesluokkalaiset ovat tutkitusti median suurkuluttajia, mutta median tunnevaikutuksista, kuten mediapeloista on hyvin vähän tutkimustietoa. Alakouluikäiset lapset kuluttavat uutisia vähemmän kuin nuoret ja aikuiset, mutta nykyisessä mediaympäristössä lastenkaan on vaikea välttyä uutisilta. Uutismedian negatiivinen luonne voi altistaa lapsia myös ikäville tunnevaikutuksille, kuten mediapeloille ja ilmastoahdistukselle, joille lapset ja nuoret ovat erityisen alttiita. Tutkimukseen osallistui yksi keskisuomalainen kuudes luokka, yhteensä 19 oppilasta, joiden mediankäyttöä seurattiin viikon ajan mediapäiväkirjan avulla. Oppilaiden uutiskokemuksia tutkittiin kuuden teemahaastattelun avulla, joiden osana oli myös tunnekarttatehtävä. Tutkimusstrategiana on monimenetelmällinen tutkimus. Tutkimuksen määrällinen mediapäiväkirja-aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin ja teemahaastatteluiden aineisto fenomenologisen analyysin keinoin. Mediapäiväkirja-aineisto vahvisti aiempien tutkimusten tuloksia kuudesluokkalaisten runsaasta viihdemediankäytöstä, jota kulutettiin erityisesti puhelimella. Mediapäiväkirjaan raportoitiin hyvin vähän luettuja uutisia, mutta haastatteluissa oppilaat pystyivät kertomaan monista ajankohtaisista uutisista suhteellisen tarkasti. Heidän uutislähteinä toimivat usein sosiaalisen median alustoilla ehdotetut personoidut uutiset. Haastatellut kertoivat uutisten herättävän tunteita. Negatiivisia tunteita heräsi varsinkin ilmastouutisia kohtaan. Uutisista keskusteltiin eniten perheen kesken, jossa yhteisinä huolia, arvoja ja kiinnostuksen kohteita jaettiin. Tutkimus osoitti, että läheisillä on suuri rooli lasten uutiskokemuksissa ja niiden käsittelyssä.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleKuudesluokkalaisten uutiskokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010126176
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysomediankäyttö
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysomediaympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record