Oppimisen ohjaus kirurgikoulutuksessa
Julkaistu sarjassa
JYU dissertationsTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
The need to develop traditional learning and guidance methods in medical and surgical training has been recognized both nationally (Vilppu et al., 2019) and internationally (Sandhu, 2018). Since the Middle Ages, the professional skills of surgeons have been learned and guided while on the job, using real patients, in a version of the master-apprentice model (Franzese & Stringer, 2007; Gowlland, 2014).
In this study, specialist surgical training, conducted within continuing vocational training, in collaboration with a work organization and training organization, was understood as an individual and communal process at work. The training was viewed from the perspective of social, cognitive, cultural, and experiential learning, involving trial and error.
This research focused on the basic training phase for doctors specializing in surgery, designated as surgical training. The study aimed to identify the guiding practices in surgical education and the challenges faced, so that guidance for learning could be developed. The study consisted of three sub-studies: The first explored guidance for learning in surgery training. The second analyzed and evaluated learning guidance, especially from the perspective of risk and error in authentic surgery. The third sub-study dealt with the development and testing of a simulation-based training program for practicing basic surgical skills.
The study identified six guiding practices related to surgical training: emotional support, succeeding at work, working together, recognizing risks, learning basic skills, and assessing skills. The findings underline many managerial challenges associated with surgical training. Learning guidance should be made more focused and systematic, so that the risks and potential errors involved in the work become part of the learning guidance. Surgical training requires more non-authentic counseling situations, and competence assessment via reflective methods. The simulation-based training program created and tested in this study proved to be effective and motivating for learning.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8308-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Ruoranen, M., Collin, K., Paloniemi, S. & Eteläpelto, A. (2013). Challenges for surgical trainees’ practice-based learning. Teoksessa J., Higgs, D., Sheehan, J. Baldry-Currens, W. Letts & G. Jensen (toim.). Realising Exemplary Practice-based Education (s . 101-110). Rotterdam, The Netherlands: Sense. DOI: 10.1007/978-94-6209-188-7_10
- Artikkeli II: Ruoranen, M., Antikainen, T., & Eteläpelto, A. (2017). Surgical learning and guidance on operative risks and potential errors. Journal of Workplace Learning, 29 (5), 322-338. DOI: 10.1108/JWL-12-2016-0104
- Artikkeli III: Ruoranen, M., Antikainen, T., Mattila, A., Hämäläinen, R., & Eteläpelto, A. (2019). Promoting Surgical Residents’ Basic Skills via the Design and Implementation of a Simulation Training Tool. Simulation and Gaming, 50 (4), 436-447. DOI: 10.1177/1046878119856910
Asiasanat
lääkärit kirurgit kirurgia koulutus erikoistuminen oppiminen tekemällä oppiminen kokemusoppiminen ohjaus (neuvonta ja opastus) ammattitaito autenttisuus simulaatioharjoittelu simulointi perehdyttäminen harjoittelu työssäoppiminen vertaisoppiminen ammatillinen kehitys aikuiskoulutus specialist training in surgery learning guidance master-apprentice model authentic work and guidance simulation training
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [806]
- Väitöskirjat [3498]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Strategic competence and the transformative role of ICT in lifelong guidance
Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana (Publications Office of the European Union, 2021) -
Investing in Career Guidance: The Case for Workers -julkilausuma
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Kansainvälisten organisaatioiden - Euroopan komissio, Euroopan ammatillisen koulutuksen kehittämiskeskus Cedefop, Euroopan Koulutussäätiö ETF, OECD, ILO, Unesco ja World Bank - yhteinen IAG-ryhmä julkaisi kesällä 2023 ... -
New Scenes for Career Guidance -konferenssi (31.5-1.6.2023)
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2023)Uusia näkymiä ohjaukselle (New Scenes for Career Guidance) oli teemana, kun eurooppalaiset ohjausalan asiantuntijat kokoontuivat touko-kesäkuun vaihteessa Tukholmassa järjestettyyn konferenssiin. Tilaisuuden tavoitteena ... -
Sosiaali- ja terveysalan työpaikkaohjaajien käsitykset työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta ja ammatillisen koulutuksen reformista
Silvennoinen, Kaisa (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoita ohjaavien työpaikkaohjaajien erilaisia käsityksiä työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjauksesta sekä tarkastella sitä, ... -
Lifelong guidance policy and practice in the EU : trends, challenges and opportunities. Final report
Barnes, S-A.; Bimrose, J.; Brown, A.; Kettunen, J.; Vuorinen, R. (European Commission; Publications Office of the European Union, 2020)A consortium led by the University of Warwick’s Institute for Employment Research, in partnership with University of Jyväskylä’s Finnish Institute for Educational Research and with support from EY, was commissioned by ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.