Show simple item record

dc.contributor.advisorLehtinen, Antti
dc.contributor.advisorNieminen, Pasi
dc.contributor.authorKontkanen, Katariina
dc.date.accessioned2020-10-01T05:11:05Z
dc.date.available2020-10-01T05:11:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71953
dc.description.abstractTämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastateltiin viittä aineenopettajaa fysiikan opetuksen eriyttämisestä yläkoulussa. Lisäksi tutkimuksessa havainnoitiin yhden haastatteluun osallistuneen opettajan oppitunteja toiminnallisessa termospulloprojektissa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysillä, jossa litteroituun aineistoon tutustuttiin lukemalla ja tekemällä aineistosta tiivistelmä, josta nousi esille keskeiset alustavat aiheet. Näistä aiheista muodostettiin teemoja, joita tyypiteltiin kussakin teemassa käsiteltyjen aiheiden avulla. Havainnoiduilla oppitunneilla kirjoitettujen muistiinpanojen sekä teemahaastattelujen avulla kerätty aineisto analysoitiin fenomenologisella analyysilla, jonka jälkeen kirjoitettiin kuvaus havainnoinnista kokonaisuutena. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutustua eriyttämiseen ilmiönä, selvittää opettajien käsityksiä ja kokemuksia eriyttämisestä sekä sitä, millä tavalla opettajat eriyttivät fysiikan opetusta ja millä tavoin tämä näkyi oppitunneilla. Tutkimuksessa opettajilla oli monia eri keinoja eriyttää opetusta erilaisissa tilanteissa. Opettajat kuitenkin painottivat opetuksen eriyttämistä alaspäin ja kokivat sen tärkeämmäksi kuin ylöspäin eriyttämisen. Lisäksi opettajilla oli eroja siinä, miten he käsittivät eriyttämisen, sillä osa opettajista käsitti eriyttämisen laajasti oppilaiden yksilöllisyyden huomioimisena oppitunneilla, kun taas osa käsitti eriyttämisen varsin suppeasti vain tehtävien helpottamisena ja monipuolisina opetusmenetelminä. Eriyttämistä tehtiin kokeellisessa työskentelyssä, koetilanteessa sekä opettajajohtoisessa opetuksessa runsaasti. Kuitenkin erilaisten tilojen hyödyntäminen, oppilaan omaan tahtiin etenemisen mahdollistaminen ja erilaisten materiaalien käyttäminen oli vähäistä.fi
dc.format.extent71
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othereriyttämisen käsitykset
dc.subject.otherfysiikan opetus
dc.titleEriyttäminen fysiikan opetuksessa : tapaustutkimus erään yläkoulun opettajien näkemyksistä ja toiminnasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010016033
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysofysiikka
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright