Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorRaja, Aleksiina
dc.date.accessioned2020-09-29T06:36:01Z
dc.date.available2020-09-29T06:36:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71920
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden kokemukset suullisen kielitaidon opetuksesta lukion ruotsin ja englannin tunneilla ja näiden kahden kielen vertailu keskenään. Tutkimuksen teoriapohjana käytetään eri määritelmiä kommunikatiivisesta kompetenssista, painottuen Bachman & Palmerin sekä EVK:n näkemyksiin. Tutkielmassa esittelen myös keinoja testata ja arvioida suullista kielitaitoa sekä vertailen ruotsin ja englannin varieteetteja keskenään. Aikaisemmat tutkimukset keskittyvät opiskelijoiden käsityksiin suullisesta kielitaidosta sekä suullisesta ylioppilaskokeesta. Kerään aineistoni haastattelemalla kymmenen lukiolaista ja tutkimusmetodina käytän sisällönanalyysia. Keskeisimmät tulokset tutkimuksessa osoittavat, että lukiolaiset pitävät suullista kielitaitoa tärkeimpänä kielenoppimisessa, mutta he kokevat, että sen opetus jää vähäiseksi kielten oppitunneilla. Vaikka suullinen kielitaito nähtiin tärkeänä, sen testaus ylioppilaskokeessa jakoi mielipiteitä. Kuitenkin kaikki opiskelijat olivat sitä mieltä, että he pärjäisivät hyvin englannin suullisessa ylioppilaskokeessa, mutta vain yksi oli tätä mieltä, kun kyseessä oli ruotsin suullinen koe.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.titleUndervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009296005
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kieli
dc.contributor.oppiaineSwedish
dc.contributor.oppiaineEnglannin kieli
dc.contributor.oppiaineEnglish
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysolukio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot