Assosiatiivisuus taidenäyttelyssä : tapaustutkimuksena Hidas taikuus -näyttely Riihimäen taidemuseossa 2011
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmani käsittelee assosiatiivisuutta taidenäyttelyssä, erityisesti Hidas taikuus -näyttelyn (Riihimäen taidemuseo 2011) esillepanossa. Taidenäyttelyiden historian valossa näyttelyn assosiatiivisuuden voi ymmärtää usealla tavalla. Laajasti sillä voi viitata näyttelyn verkostomaisiin suhteisiin. Museologisen tyypittelyn mukaan assosiatiivinen näyttely viittaa esillepanoon, joka kannustaa kävijää omiin assosiaatioihin ja omien merkitysten luomiseen.
Tutkielmassani tarkastelin Hidas taikuus -näyttelyn teosten esillepanoa: konkreettisia teosrinnastuksia ja teosten välisiä suhteita sekä teoksiin liittyviä mielensisäisiä assosiaatioita. Pohdin millaisia uusia merkityksiä, myös kielellisen merkitysjärjestelmän ulottumattomissa olevia, niistä voisi syntyä. Pohdin lisäksi, millaisena subjekti näyttäytyy näyttelyn yhteydessä.
Valitsin rajaaviksi apuvälineikseni näyttelyn assosiatiivisuuden avaamiseen elokuvan metaforan ja visuaalisen analogian. Nämä toivat assosiatiivisuuteen kaksi eri näkökulmaa. Elokuvan metafora auttoi ymmärtämään toisaalta näyttelyn lineaarista assosiatiivisuutta, kuvien jatkumoita ja teosten kytkeytymistä tarinallisesti. Toisaalta se toi käsityksen vertikaalisesta assosiatiivisuudesta, joka avasi näyttelyssä ulottuvuuksia lineaarisen ajan ulkopuolelle ja horjutti dikotomisia asetelmia, kuten subjekti–objekti-jakoa.
Visuaalisella analogialla tarkoitin tutkielmassani asioiden ilmaisemista toisessa rekisterissä representoivan analogian sijaan. Tutkimuksessani keskityin visuaalisen analogian kykyyn avata assosiaatioita, jotka liittyvät erilaisten dikotomioiden ylitykseen: abstraktien käsitteiden ja teosten aistimellisuuden välisen rajan ylittämiseen sekä mielen sisäisen ja ulkoisen väliseen yhteyteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Egypti valtaa mielenliikkeet : muutoksia Erkki Hirvelän kuvataiteessa vuodesta 1998
Perttuli, Eveliina (2023)Tutkimukseni käsittelee kuvataiteilija Erkki Hirvelän tuotantoa. Tutkimuksessani keskityn erityisesti 2000-luvun vaihteeseen Hirvelän kuvataiteellisessa tuotannossa ja siihen, mitkä olivat syyt sen taustalla, että Egypti ... -
Joensuun taidemuseon antiikin kokoelman seitsemän kreikkalaisen keramiikkavaasin ihmisaiheiset vaasimaalaukset
Juurela, Johanna (2024)Tutkielma käsittelee Joensuun taidemuseo Onnin antiikin kokoelman keramiikkavaasien vaasimaalauksia. Tutkielmassa tarkastellaan seitsemää taidemuseon antiikin kokoelmassa säilytettävää Onni Okkosen keräämää keramiikkavaasia ... -
Hirviöstä prinsessaksi : katsaus merenneitohahmon visuaalisen ulkomuodon kehitykseen antiikista Anderseniin ja Disneyyn
Järvinen, Matilda (2022)Tutkimukseni käsittelee merenneitohahmon visuaalisen ulkomuodon kehitystä antiikista keskiajan kautta H. C. Andersenin Pieni Merenneito -teokseen ja Walt Disneyn samannimiseen animaatioelokuvaan. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Taidehistorian sanasto
Salmela, Ulla (Jyväskylän yliopisto, taidehistorian laitos, 2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.