dc.contributor.advisor | Terävä, Johanna | |
dc.contributor.author | Seppänen, Miimi | |
dc.contributor.author | Mäki, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2020-09-25T05:53:58Z | |
dc.date.available | 2020-09-25T05:53:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71873 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa on selvitetty esiopetuksen opettajien käsityksiä esikoululaisten
vahvuuksista sekä vahvuuksien käyttöä lapsen tukemisessa. Vahvuuksien merkitystä on tutkittu erityisesti peruskoulussa positiivisen pedagogiikan näkökulmasta. Varhaiskasvatuksen näkökulmasta tehty tutkimus painottuu pedagogisten asiakirjojen analysoimiseen, eikä opettajien käsityksiä lasten vahvuuksista
ole juuri tutkittu.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusote fenomenografinen. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Harkinnanvarainen näyte koostuu kuudesta varhaiskasvatuksen opettajasta,
jotka työskentelivät esiopetuksen parissa. Aineiston analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysinä.
Tutkimuksessa havaittiin eroja esiopetuksen opettajien vahvuuskäsityksissä. Vahvuudet jakautuivat luonteenvahvuuksiin, taitovahvuuksiin, tapoihin
oppia sekä mielenkiinnon kohteisiin. Opettajat kokivat lapsen vahvuuksien tukemisen tärkeäksi ja vahvuudet nähtiin melko pysyvinä, joskin ne saattoivat
muuttua ympäristön vaikutuksesta. Tuen suunnittelussa vahvuudet nähtiin keinona tukea lasta ja ne ohjasivat opettajien tukimetodeihin liittyviä valintoja.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet heijastui opettajien vahvuuskäsityksiin, esimerkiksi oppimisen ilo nähtiin lapsen vahvuutena. Opettajien vahvuuskäsityksissä oli osittain samoja piirteitä, kuten kognitiivisten taitojen korostaminen ja sosiaaliset
vahvuudet, kuin tuen asiakirjoja koskevien tutkimusten tuloksissa. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vahvuuspedagogiikka | |
dc.title | Esikoululaisten vahvuudet tuen taustalla esiopetuksen opettajien käsitysten mukaan | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202009255950 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | haastattelut | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | esikouluikäiset | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |