Show simple item record

dc.contributor.advisorMarttiin, Pentti
dc.contributor.advisorSalo, Markus
dc.contributor.authorPaajoki, Antti
dc.date.accessioned2020-09-14T10:26:38Z
dc.date.available2020-09-14T10:26:38Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71750
dc.description.abstractOhjelmistoista on tullut olennainen osa nopeasti kasvavaa joukkoa erilaisia tuotteita, joita yhteiskunnassamme käytetään päivittäin. Ohjelmistotuotemarkkinoiden vuosittaisen arvon arvioidaan olevan satoja miljardeja dollareita. Ohjelmistotuotteilla on useita ominaisuuksia, jotka tekevät niistä uniikkeja suhteessa fyysisiin hyödykkeisiin ja tuotteisiin. Ohjelmistotuotehallinnan käytänteet vastaavat tähän haasteeseen, mutta käytännössä asiassa on paljon parannettavaa. Tarkoitusta varten on kehitetty useita ohjelmistotuotehallinnan viitekehyksiä, joista yksi on ISPMA:n SPM-viitekehys. Tässä tutkimuksessa perehdyttiin kyseisen viitekehyksen soveltamisen parhaisiin käytänteisiin ja viitekehyksestä saataviin hyötyihin monimenetelmätutkimuksen kautta. Tutkimuksen empiirisessä osassa yhdisteltiin määrällisen kyselytutkimuksen ja laadullisen puolistrukturoidun haastattelun menetelmiä kuvan luomiseksi parhaista käytänteistä ja hyödyistä. Tutkimuksen tulokset perustuvat aineistoon, jota kerättiin kansainväliseltä joukolta ohjelmistotuotehallinnan ammattilaisia. Tulokset näyttävät, että ISPMA:n SPM-viitekehyksen avulla prosessien jalkauttamiseen tai parantamiseen on olemassa useita parhaita käytänteitä. Parhaat käytänteet liittyvät kolmeen prosessikehityksen onnistumistekijään: johdon sitoutumiseen, rooleihin ja vastuihin, sekä henkilöstön osallistamiseen. Parhaita käytänteitä ovat esimerkiksi nykytilan kartoittaminen viitekehystä vasten, samansuuntaiset prosessikehityksen tavoitteet sekä toistuva ja avoin viestintä prosessikehityksen aikana. Lisäksi tutkimuksessa löydettiin useita prosessien kehittämiseen liittyviä hyötyjä, joilla on positiivisia vaikutuksia organisaatioille sekä sisäisesti että ulkoisesti. Löydetyt hyödyt sisältävät esimerkiksi parannuksia viestinnässä, asiakastyytyväisyydessä sekä henkilöstön tyytyväisyydessä. Tutkimuksen tuloksista on hyötyjä sekä käytännön että teorian kannalta. Tutkimus tuottaa tietoa siitä, millaisia lähestymistapoja kannattaisi ottaa ohjelmistotuotehallinnan prosessien kehittämiseen ISPMA:n SPM-viitekehyksen avulla, ja millaisia hyötyjä sellaisilla kehityspanostuksilla voidaan saavuttaa.fi
dc.description.abstractSoftware has become an integral part of rapidly growing variety of products used in our society every day. The software product market is estimated to be generating hundreds of billions of dollars every year. Software products have several characteristics, which make them unique from physical goods and need to be considered when managing them. Software Product Management practic-es address that challenge, but the actual state of practice based on prior research shows that there is much to improve. Several different product management frameworks exist for that purpose, one of them being ISPMA’s SPM framework. This study investigated the best practices for and benefits from implementing software product management processes based on the ISPMA’s SPM frame-work via a mixed-methods research approach. The combination of quantitative survey and qualitative semi-structured interview research methods was utilized in the empirical part of the study to create an understanding of what the best practices and benefits are. The findings, based on the data collected from an international group of software product management professionals, show that there are several best practices associated with implementing and improving processes based on the ISPMA’s SPM Framework. The best practices are associ-ated to three success factors for process improvement: management commit-ment, roles and responsibilities, and staff involvement. Such best practices in-clude for example mapping current state against the framework, aligned objec-tives for process improvement, and regular and open communication during the process improvements. Furthermore, the study found various benefits relat-ed to such process improvements, which have positive impacts to organizations both internally and externally. The found benefits include for example im-provements in communication, customer satisfaction, and employee satisfaction. These results of the thesis contribute to both theory and practice. The research provides insight into what kind of approaches should be taken when improving software product management processes with the support of the ISPMA’s SPM Framework, and what kind of benefits can be achievable of such efforts.en
dc.format.extent138
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherproduct management
dc.subject.othersoftware product management
dc.subject.otherprocess improvement
dc.subject.otherbest practices
dc.subject.otherbenefits
dc.subject.otherISPMA
dc.subject.otherSPM framework
dc.titleBest practices for and benefits from implementing ISPMA’s SPM framework
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202009145848
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright