Ammattietiikka ja välittäminen luokanopettajan työssä
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, opettajan ammattietiikkaa
sekä välittämistä ja niiden merkitystä sekä näkymistä opettajan työssä. Ammattietiikassa selvitämme lisäksi eettisyyttä ja arvotietoisuutta. Tutkimme myös välittämistä ja välittämisen pedagogiikkaa.
Tutkielman kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa neljältä eri paikkakunnalta. Haastateltavien työkokemukset vaihtelivat neljän ja kahdenkymmenenseitsemän vuoden väliltä. Tutkimus toteutettiin hermneuttis-fenomenologisen tutkimusperinteen mukaisesti. Haastatteluaineiston analyysissä aineisto jaettiin eri merkityskokonaisuuksiin. Merkityskokonaisuuksien alla olemme avanneet teemoja, jotka nousivat esille haastatteluaineistosta.
Haastatteluaineistosta nousi esille se, että luokanopettajat ovat eettisiä ammattilaisia, joilta löytyy kestäviä arvoja ja välittämistä. Nämä heijastuvat heidän suhtautumiseensa oppilaisiin ja päivittäiseen työhön. Haastatteluaineistosta saadut tulokset vastasivat tutkielmamme teoriassa esiin nostettuihin näkemyksiin opettajan ammattietiikasta, eettisyydestä, arvoista ja välittämisestä. Aito välittäminen kuuluu olennaisena osana opettajuuteen, joka heijastuu opettajan toimintaan ja sitoutumiseen, jolloin opettaja haluaa tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla. Aidosti välittävä opettaja toimii oppilailleen mallina, jonka kautta oppilaat voivat peilata omaa toimintaansa ja omaksua välittävän ihmisen mallin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koettelemusten koulu : eettiset dilemmat luokanopettajan työssä
Veijola, Ansku (2023)Tässä työssä kartoitettiin, miten luokanopettajat kuvailevat eettisiä dilemmoja ja niiden merkitystä omalle työlleen, sekä millaisia tekijöitä he nostavat tärkeiksi eettisten dilemmojen kohtaamisessa. Tavoitteena oli ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Pitkät lomat ja lyhyet työpäivät - luokanopettajan ammatin parhaat puolet : onnistuminen ja epäonnistuminen opettajan työssä
Kahila, Tuomas; Ojanen, Mikko (2003) -
Luokanopettajan kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä kohtaamisesta koulun arjessa
Kuusi, Annika (2017) -
"Oikeasthan koko elämän kirjon minä käyn näitten lasten kanssa" : luokanopettajien kokemuksia opettajan työstä ja kasvattajana olemisesta
Rauhala, Minna; Rinne, Soile (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.