dc.contributor.advisor | Hallila, Mika | |
dc.contributor.author | Rinta-Pollari, Alma | |
dc.date.accessioned | 2020-08-19T09:50:34Z | |
dc.date.available | 2020-08-19T09:50:34Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71467 | |
dc.description.abstract | Rap-musiikki on nykypäivänä suositumpaa ja kuunnellumpaa kuin koskaan, ja siksi sen lyriikat ovat relevantti, ajassaan kiinni oleva tutkimuskohde. Subjekti eli tekstin puhuja on jo räpin alkuajoista asti ollut rap-lyriikan keskeisiä elementtejä, ja sitä rakentavien sekä sen rakentamien diskurssien eli puhetapojen tutkiminen antaa mahdollisuuden tulkita subjektia yksityiskohtaisemmin. Tässä tutkimuksessa tutkittiin suomalaisen rap-artistin DJ Kridlokkin lyriikoiden diskursiivista subjektia, joka lyriikoissa rakentaa erilaisia diskursseja ja rakentuu niistä myös itse. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia erilaisia subjektia käsitteleviä diskursseja lyriikoissa rakentui, millaisena subjekti näiden diskurssien kautta näyttäytyi ja miten diskurssit sekä niiden myötä myös subjekti muuttuivat.
Aineistona tutkimuksessa käytettiin DJ Kridlokkin kolmen albumin, UG Solon (2011), Mutsin (2014) ja Siliuksen (2019) sekä yhden singlejulkaisun, S/O:n (2017) lyriikoita. Aineisto kerättiin hyödyntämällä erinäisiä laululyriikkaa esitteleviä sivustoja, jonka jälkeen lyriikat tarkastettiin useaan otteeseen ja niihin tehtiin mahdolliset korjaukset. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä diskurssianalyysia sekä subjektin teoriaa erittelemällä lyriikoista erilaisia diskursseja ja tutkimalla sitä, miten subjektia niissä kuvailtiin.
Tuloksissa lyriikoista nousi esille kolme päädiskurssia, rikollinen, räppäri ja älykkö, joihin kaikkiin subjekti kiinnittyi. Läpi aineiston lyriikoita leikkasi kuitenkin parodiointi ja huumori, joiden avulla kyseenalaistettiin monen muunkin luokittelun lisäksi myös nimettyjä diskursseja. Tutkimuksen tuloksissa määrittyi diskursseihin osittain kiinnittyvä mutta toisaalta taas niistä aktiivisesti irti pyrkivä, autonominen subjekti, joka halusi itse määritellä itsensä. Muutos kolmen albumin ja yhden singlen aikana tapahtui rikollisuutta oman jenginsä kanssa harrastavasta gangsterielämää esittävästä subjektista aitouttaan todistelevan subjektin kautta maailmantuskaa kokevaksi, yhä inhimillisemmäksi DJ Kridlokkiksi. Tutkimustulokset ovat linjassa aiemman suomalaisen rap-lyriikan tekijyyksiin liittyvän tutkimuksen kanssa.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että subjekti on edelleen keskeinen, joskin monipuolinen elementti rap-lyriikassa. Rap-lyriikan subjekti voi määrittyä ja määrittää itsensä totuttuihin diskursseihin, mutta olla myös aktiivinen toimija, joka päättää itse, mihin määrittyy. Diskurssit ovat räpin historian aikana liikkuneet suhteellisen kronologisesti oman elämän kurjuuksista ghetoissa varallisuudella leveilyyn, mutta nykypäivän sallivammassa ilmapiirissä voidaan räpätä myös esimerkiksi ihmissuhteista ja yhteiskunnasta silti pysyen aitoina ja autenttisina, vakavasti otettavina räppäreinä. Myös Kridlokkin subjektin muutos noudatti rap-lyriikoiden aiheiden kehityssuuntaa sitoutuen näin entistä vahvemmin räppärin diskurssiin. | fi |
dc.format.extent | 90 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | suomi-rap | |
dc.title | ”Älyköt kohtelee mua ku omaansa vaik selitän vaan paskaa jonka keksin matkal” : diskursiivinen subjekti rap-artisti Dj Kridlokkin lyriikoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202008195600 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | diskurssianalyysi | |
dc.subject.yso | diskurssi | |
dc.subject.yso | subjekti (kirjallisuudentutkimus) | |
dc.subject.yso | rap | |
dc.subject.yso | hip hop | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | lyriikka | |
dc.subject.yso | intertekstuaalisuus | |
dc.subject.yso | populaarimusiikki | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |