Dokumenttien luokittelu luonnollisen kielen prosessointimenetelmillä
Tämä tutkimus käsittelee dokumenttien luokittelua luonnollisen kielen prosessoinnin menetelmillä. Tutkimuksessa esitellään vektoriavaruusmallit ja dokumentin luokittelu kolmella yleisellä ohjatun oppimisen menetelmällä. Tämän lisäksi tutkimuksessa selitetään luonnollisen kielen prosessoinnin kielitieteellistä taustaa.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Bayesiläiset graafiset mallit konenäössä : kukkivien kasvien lajintunnistus
Juuti, Tanja (2018)Suomen ympäristöhallinnossa on alettu viime vuosina kiinnostua enenevässä määrin konenäön hyödyntämisestä lajintunnistuksessa. Esimerkiksi tienvarsien haittakasvilajeja on tunnistettu varsin hyvin tuloksin. Koneellinen, ... -
Tekstin representointi katkaistulla pääakselihajotelmalla luokittelussa
Patron, Anri (2019)Tekstin representaatio on kiinteä osa luonnollisen kielen prosessointia, sillä se mahdollistaa luonnollisten kielten laskennallisen analysoinnin. Yleiset representaatiomenetelmät ovat syntaksiin perustuvia. Luonnolliseen ... -
Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
Kujala, Jaakko (2016)Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, ... -
Automated content assessment and feedback for Finnish L2 learners in a picture description speaking task
Phan, Nhan; von Zansen, Anna; Kautonen, Maria; Voskoboinik, Ekaterina; Grosz, Tamas; Hilden, Raili; Kurimo, Mikko (International Speech Communication Association, 2024)We propose a framework to address several unsolved challenges in second language (L2) automatic speaking assessment (ASA) and feedback. The challenges include: 1. ASA of visual task completion, 2. automated content grading ... -
CaptainA self-study mobile app for practising speaking : task completion assessment and feedback with generative AI
Phan, Nhan; von Zansen, Anna; Kautonen, Maria; Grosz, Tamas; Kurimo, Mikko (International Speech Communication Association, 2024)We introduce the CaptainA mobile app, designed to meet the needs of second language (L2) learners engaged in self-study of Finnish, with potential applicability to other languages. Our app can provide automatic speaking ...