Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

”Se oli samanlainen asia mulle ku et menis kuuhun” : ei-ylioppilastaustaisten opiskelijoiden koulutuspolkuja ammatillisesta koulutuksesta yliopistoon

Thumbnail
Katso/Avaa
601.8 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Pesonen, Niina
Päivämäärä
2020
Oppiaine
Ohjausalan maisteriohjelmaMaster’s Degree Programme in Guidance and Counselling
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ei-ylioppilastaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia heidän koulutuspolkunsa vaiheista sekä yliopisto-opintoihin johtaneista päätöksentekoprosesseista. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii careership-teoria, jonka avulla analysoidaan ei-ylioppilaiden koulutuspolkuihin vaikuttaneita yksilöllisiä, sosiaalisia sekä rakenteellisia tekijöitä. Tutkimus on otteeltaan laadullinen ja aineisto koostuu ei-ylioppilastaustaisten yliopisto-opiskelijoiden teemahaastatteluista (N = 22). Aineiston analyysi toteutettiin teoriasidonnaisesti tyypittelemällä, jonka avulla haettiin variaatiota siinä, millaiset polut ovat johtaneet ammatillisen koulutuksen kautta yliopistoon. Tyyppikuvausten muodostamisessa sekä tulkinnassa hyödynnettiin careership-teorian tarjoamaa viitekehystä. Analyysin tuloksena syntyi kuusi erilaista ei-ylioppilastaustaisten opiskelijoiden koulutuspolkuja kuvaavaa tyyppiä. Tyyppikuvaukset paljastavat, että yliopistoon hakeutuminen ammatillisella taustalla ei ole kaikille ei-ylioppilaille samanlainen kokemus. Jokainen tyyppi ilmentää moniulotteisesti ja toisistaan eroten niitä yksilöllisiä, sosiaalisia sekä rakenteellisia tekijöitä, jotka ovat olleet vaikuttamassa tutkimukseen osallistuneiden ei-ylioppilaiden matkaan ammatillisesta koulutuksesta yliopistoon. Tämän tutkimuksen valossa ei-ylioppilaiden koulutusvalinnat kietoutuvat kiinteäksi osaksi heidän elämänkulkujaan sekä -historioitaan, eikä ammatillinen pohjakoulutus suinkaan ole ainoa heidän päätöksentekoprosessejaan määrittävä tekijä. Ei-ylioppilaiden voidaan todeta tehneen koulutuspoluillaan valintoja hyvin erilaisista toimintahorisonteista käsin, jotka ovat ohjanneet heidän polkujaan yliopistoon erilaisia reittejä pitkin. ...
Asiasanat
yliopistokoulutus careership-teoria koulutusvalinnat korkea-asteen koulutus ammatillinen koulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008135528

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24931]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Siirtymät ammatillisesta koulutuksesta korkeakoulutukseen Suomessa ja muissa Pohjoismaissa 

    Virolainen, Maarit; Teräs, Marianne (Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö, OKKA-säätiö, 2018)
    Mahdollisuudet siirtyä ammatillisesta koulutuksesta jatko-opintoihin korkea-asteelle erottelevat Pohjoismaisia koulutusjärjestelmiä. Artikkelissa vertaillaan neljän Pohjoismaan, Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan nuorten ...
  • Terveyden edistämisen asiantuntijuuden kehittyminen yliopistokoulutuksessa : terveyskasvatuksen oppiaineesta valmistuneiden opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksestaan 

    Ritvos, Emmi (2016)
    Emmi Ritvos (2016). Terveyden edistämisen asiantuntijuuden kehittyminen yliopistokoulutuksessa – Terveyskasvatuksen oppiaineesta valmistuneiden opiskelijoiden näkemyksiä koulutuksestaan. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän ...
  • "Mun kompassin neula vaan pyörii" : keskeyttämiskokemuksia ammatillisesta koulutuksesta 

    Kuronen, Ilpo (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)
    Miten nuoret löytävät toiveammattinsa ja millaisin valmiuksin he tekevät toisen asteen koulutusvalintojaan? Miten syntyvät keskeyttämisajatukset ammatillisessa koulutuksessa ja millaisia syitä keskeyttämisten takaa paljastuu? ...
  • Ammattikoulutaustaisten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia yliopistoon hakeutumisesta ja yliopistossa opiskelusta 

    Kauppinen, Jaana (2023)
    Yliopistoon päädytään usein opiskelemaan lukion kautta. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus, vaan myös ei-ylioppilastaustaisilla, ammatillisen koulutuksen käyneillä on mahdollisuus hakeutua jatko-opintoihin yliopistoon. ...
  • Opinteitä ikääntyvien yliopistoon : sotien sukupolvi ja yliopiston ylistys 

    Muhonen, Reetta (University of Jyväskylä, 2014)
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre