”Ketkä ovat ne ”me”, jotka kertovat ”väärää” kertomusta vuonna 2017? Minä en sitä ainakaan tee.” : Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvasta (2017) käyty keskustelu ja menneisyyspoliittinen puhe
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkastellaan Aku Louhimiehen ohjaaman Tuntemattomaan sotilas -elokuvan (2017) ympärillä käydystä keskustelusta noussutta menneisyyspoliittista puhetta. Elokuva oli kolmas elokuvasovitus Väinö Linnan romaanista Tuntematon sotilas (1954) ja osa Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden virallista ohjelmaa.
Menneisyyspoliittisen puhe ymmärretään tutkimuksessa menneisyyteen liittyvien merkityksien esittämisenä, tuottamisena, välittämisenä ja valitsemisena. Menneisyyteen liittyvät merkitykset ja niiden esittäminen käsitetään poliittiseksi toiminnaksi. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjautuvaa sisältöanalyysia ja diskurssianalyysia. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on käytetty kulttuurisen muistin käsitettä ja Aleida Assmanin ajatuksia kulttuurisen muistin kaanonin rakentumisesta ja ylläpitämisestä.
Tutkimuksen aineiston muodostavat neljässä laajalevikkisimmässä suomalaisessa sanomalehdessä ja Ilta-Sanomissa ilmestyneet aiheeseen liittyvät lehtiartikkelit ja näiden lehtien verkkosivujen lukijakommenttipalstoilta kerätyt tekstit sekä YLE Uutisten verkkosivuilla julkaistut uutiset.
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia menneisyyspoliittisia merkityksiä Aku Louhimiehen Tuntematon sotilas -elokuvaan liittyvästä keskustelusta nousee esiin. Tämän lisäksi vastataan myös seuraaviin kysymyksiin: Mikä on Tuntemattoman sotilaan paikka kulttuurisessa muistissa? Miten kulttuurista muistia tuotetaan? Varsinaisten tutkimuskysymysten lisäksi tutkimuksessa sivutaan myös sitä, kenen toimesta ja mistä positioista menneisyyspoliittista puhetta tuotetaan.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että keskustelusta nousevat menneisyyspoliittiset merkitykset ovat jaoteltavissa sellaisiin, jotka kytkeytyvät Tuntemattoman sotilaan asemaan kulttuurisessa muistissa sekä autenttisuuteen ja Tuntemattoman sotilaan uskottavuuteen liittyviin merkityksiin. Tuntemattomalla sotilaalla on moniselitteinen, mutta hyvin vakiintunut asema kulttuurisen muistin kaanonissa. Niissä tavoissa, miten kaanonin nähdään muodostuvan ja miten historian esityksiä ja laajemmin taideteoksia pidetään osana kaanonia, oli nähtävissä eroja Tuntemattoman sotilaan päivittämisen suhteen. Tutkimuksen kautta on mahdollista esittää johtopäätöksiä myös laajemmin kulttuurisen muistin kaanonin rakentumisesta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Uusi Tuntematon : Rauni Mollbergin ohjaaman Tuntematon sotilas -elokuvan ensi-illan aikainen vastaanotto
Jokinen, Kimmo; Linko, Maaria (Jyväskylän yliopisto, 1987)Tutkimuksessa tarkastellaan Rauni Mollbergin ohjaaman Tuntemattoman sotilaan vastaanottoa. Tutkimusta varten haastateltiin Tuntemattoman sotilaan uuden elokuvaversion katsojia ensi-illan jälkeen joulukuussa 1985 Helsingissä ... -
”Historioitsija Vladimir Putin” : Venäjän presidentin tulkintoja Ukrainan ja Venäjän jakamattomasta historiasta
Mikkonen, Simo; Parkkinen, Jari (Historiallinen yhdistys, 2023)Historian käytöstä on tullut merkittävä piirre Vladimir Putinin johtaman Venäjän ulkopolitiikassa. Viimeistään Krimin miehityksestä ja Itä-Ukrainan sodasta (2014) lähtien virallinen Venäjä on pyrkinyt rakentamaan Ukrainasta ... -
Opetussuunnitelma käytännössä : historian opetuksen ja opettajuuden jännitteitä
Vesterinen, Ida (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria yleisen historian väitöskirjaan Orders of history: An ethnographic study on history education and the enacted curriculum, Jyväskylän yliopistossa 8.4.2022. -
Karl Marx muistamisesta
Moisio, Olli-Pekka (Eurooppalaisen filosofian seura ry, 2022)