Show simple item record

dc.contributor.authorVarjonen, Jessica
dc.date.accessioned2020-07-28T07:03:50Z
dc.date.available2020-07-28T07:03:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71259
dc.description.abstractKandidaatintutkimuksessani tarkastelen viestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitystä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan työtehtäviä on mahdollista saada ilman kyseessä olevan alan tutkintoa ja esimerkiksi siivoojan työn olen kuullut usein mainittavan työaksi, jota kuka tahansa voi tehdä. Tämän vuoksi on mielenkiintoista tarkastella viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä ei-akateemisen alan työtehtävien kannalta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Kuinka hyvin äidinkielen ammatillisen tutkinnon pakolliset äidinkielen osat -eli viestintä- ja vuorovaikutusosaa- minen- tukevat puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ammatteihin opiskelua? 2. Millä tavalla vaativaa erityistä tukea tarvitsevien alan opiskelijoiden opettaja ja ohjaaja näkevät tämän oppiaineen merkityksen? Tutkimukseni fokuksessa on vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat, ja oppiaineen merkitystä tarkastellaan tutkimuksessani heidän kannaltaan. Vastaavasta kohderyhmästä oli vaikeaa löytää aikaisempaa tutkimusta, ja minulle tarjoutui mahdollisuus haastatella tutkimukseeni opettajaa sekä ohjaajaa, joilla oli pitkä työkokemus vaativaa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden parissa työskentelystä. Tutkimukseni aineisto muodostuu siis kahden edellä mainitun henkilön haastattelusta ja tutkimukseni taustalla on ammatillisen koulutuksen viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen pakolliset osaamistavoitteet. Aineiston purkamiseen käytin teemoittelua löytääkseni haastatteluaineistosta tutkimuskysymyksieni kannalta olennaisimmat asiat. Aineiston analysoimiseen hyödynsin teorialähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessani selvisi konkreettisien esimerkkien kautta, että viestintä- ja vuorovaikutustaidot ovat olennaisia taitoja myös puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla. Erityisesti asiakaspalvelutaidot, alalle tyypillisien tekstien ymmärtäminen ja digitaaliset taidot näyttäytyivät alan opetushenkilökunnan silmissä tärkeinä taitoina. Samalla tutkimukseni tarjoaa myös näkökulmia siihen, mitkä alan sisällöistä näyttäytyvät erityisen haastavina vaativaa erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille heitä opettavien henkilöiden näkökulmasta.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.titleViestintä- ja vuorovaikutustaitojen osaamisen merkitys puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla : tutkinto, työelämä ja vaativa erityinen tuki
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202007285408
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysokiinteistöala
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysosiivousala


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record