Monialainen yhteistyö kotouttamisessa – näkökulmana poliisin työ
This article-based dissertation in sociology examines the ongoing changes in the
sphere of work and professional expertise that are taking place in Finnish society
due to its increasing ethnic, linguistic and cultural diversity. The dissertation consists
of four peer-reviewed articles. In order to study the challenges in enhancing
joint expertise, it looks at multi-agency collaboration in integration work between
the public and third sector. At the centre is the perspective of the police, especially
in proactive police work at the local level. The research questions are as
follows: How does multi-agency collaboration challenge the professional expertise
and autonomy? What are the main factors that influence with whom the collaboration
takes place, what it looks like, and how it is structured? This dissertation
combines insights from research on work life and immigration and uses theories
from the field of education research in analyzing collaborative learning and
informal learning at work. The data includes interviews (15 individual, one
group interview) from five police districts and one specific unit in Finland collected
between November 2015 and August 2017. In addition, the data includes
integration programmes from three municipalities. The analysis was conducted
by using methods of critical close reading. Multi-agency collaboration is seen as
necessary or even “self-evident” in police work due to the need for an overlapping
knowledge of the relevant area in promoting safety and security. While the
qualitative outcomes are related in the collaborative work, these are difficult to
fit into the system of how achievements are usually documented. In the analysis,
collaboration emerges as an opportunity for developing the work practices that
aim at dismantling practices of “Othering”. At the same time, the professional
autonomy of the police is strong, and is seen as constructed by a combination of
contextual discretion. The conclusions are as follows: Firstly, proactive police
work is seen as dialogic and flexible work that can be transformed according to
the different situations. Secondly, the key element that emerges is meeting people
with respect and dignity. Awareness of the legal, ethical and moral questions
about equality and justice are here highlighted. Finally, the study brings forward
the question of vocabulary, i.e. which expressions to use when the aim is to
strengthen people’s experience of inclusion and everyday security. In the future,
there is a need to include the knowledge and practices of collaboration in the
police education as well as in further training of the police forces.
Keywords: multi-agency collaboration, police work, integration work, professional
expertise, learning at work
...
Sosiologian artikkeliväitöskirja käsittelee työelämän muutosta ja ammatillista
asiantuntijuutta etnisesti, kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisessa yhteiskunnassa.
Uudistuvan asiantuntijuuden haasteita lähestytään monialaisen, sektorirajat
ylittävänä yhteistyön tarkasteluna poliisityön näkökulmasta. Tutkimus
pohjautuu paikallisessa yhteistyössä mukana olleiden poliisien kertomiin kokemuksiin
monialaisesta yhteistyöstä kotouttavassa työssä. Tutkimuksessa kysytään,
millä tavoin monialainen, kotouttava yhteistyö haastaa poliisin ammatillista
osaamista, asiantuntijuutta ja autonomiaa. Lisäksi kysytään, mitkä tekijät
vaikuttavat siihen, kenen kanssa yhteistyötä tehdään, sekä millaista yhteistyö on
ja miten se jäsentyy. Tutkimus yhdistää työelämä- ja maahanmuuttotutkimuksen
keskusteluja. Kasvatustieteelliseen keskusteluun tutkimus liittyy käsitellessään
yhteistyötä kollaboratiivisena ja informaalina työssäoppimisena.
Tutkimusaineisto muodostuu poliisien yksilöhaastatteluista (N=15) sekä
yhdestä ryhmähaastattelusta. Haastattelut on tehty marraskuun 2015 ja elokuun
2017 välisenä aikana viiden poliisilaitoksen alueella Suomessa. Haastatteluaineiston
analyysi on perustunut kriittiseen lähilukuun. Lisäksi on tarkasteltu yhteistyötä
paikallisissa kotouttamisohjelmissa sisällönanalyysin pohjalta.
Yhteistyö näyttäytyy toiseutta purkavina työkäytäntöinä, mikä vaatii kykyä rakentaa
aktiivista dialogia eri kieli- ja kulttuuritaustaisten yhteisöjen sekä muiden
toimijoiden kanssa arjen turvallisuuden ja yhteiskunnallisen osallisuuden vahvistamiseksi.
Samalla kun yhteistyö edellyttää ammatillisesti osaavaa muuttuvien
tilanteiden lukutaitoa, poliisin ammatillinen autonomia korostuu. Johtopäätöksinä
tutkimuksessa ensinnäkin piirtyy kuva poliisityöstä joustavana, keskustelevana ja
erilaisiin tilanteisiin muuntautuvana työnä. Yhteistyökokemukset kuvastavat
kollaboratiivista oppimista sekä ammatillisen asiantuntijuuden laajentumista.
Toiseksi, arvostava kohtaaminen nousee esiin yhteistyön kuvauksissa. Yhteistyön
taustalla korostuvat juridiset ja eettis-moraaliset kysymykset yhdenvertaisuudesta
ja oikeudenmukaisuudesta. Kolmantena tulee esiin kysymys siitä, mitä sanoja
ja ilmauksia monialaisesta yhteistyöstä käytetään, jotta samalla ei luoda ulkoapäin
leimaavaa kategorisointia eri vähemmistöistä. Toteutuakseen nykyistä
tavoitteellisemmin jatkossa tulee kehittää yhteistyön toteutuksen ja vaikutusten
laadullista seurantaa. Lisäksi yhteistyöosaamista tulee vahvistaa eri koulutusasteilla
osana ammatillisia osaamisvaatimuksia.
Avainsanat: monialainen yhteistyö, poliisityö, kotouttava työ, ammatillinen asiantuntijuus,
työssäoppiminen
...




ISBN
978-951-39-8140-2ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Vanhanen, S. (2015). Emerging Joint Expertise? : Multiagency Collaboration Described in Local Integration Programmes in Finland. Finnish Yearbook of Population Research, 50, 85-95. http://ojs.tsv.fi/index.php/fyp/article/view/49665
- Artikkeli II: Vanhanen, S. (2018). Uusia käytäntöjä rakentamassa? : poliisi yhteistyön tekijänä kotouttavassa työssä. Työelämän tutkimus, 16 (1), 49-62. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/85267
- Artikkeli III: Vanhanen, S. (2019). Valistusta ja vuorovaikutusta : turvapaikanhakijoiden laillisuuskasvatus poliisin työssä. In E. Lyytinen (Ed.), Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa (pp. 209-230). Turku: Siirtolaisuusinstituutti. https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
- Artikkeli IV: Vanhanen, Sari (2020). Monialainen yhteistyö asiantuntijuuden muokkaajana kotouttamistyössä : näkökulmana poliisin työ. Yhteiskuntapolitiikka, 85 (1), 31-41. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115171
Keywords
työelämä muutos asiantuntijuus ammattitaito autonomia haasteet (ongelmat) poliisit (ammatit) yhteistyö monialaisuus kotouttaminen (maahanmuuttajat) maahanmuutto maahanmuuttajatyö toiseus yhteisöllinen oppiminen työssäoppiminen paikallisuus yhdenvertaisuus oikeudenmukaisuus multi-agency collaboration police work integration work professional expertise learning at work
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3299]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Monialainen yhteistyö asiantuntijuuden muokkaajana kotouttamistyössä : näkökulmana poliisin työ
Vanhanen, Sari (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020)Kotouttava työ haastaa poliisin ammatillista asiantuntijuutta moninaistuvassa yhteiskunnassa. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten yhteisöjen kanssa tehtävä yhteistyö voidaan nähdä vähemmistöjen osallisuutta edistävänä. ... -
Emerging Joint Expertise? : Multiagency Collaboration Described in Local Integration Programmes in Finland
Vanhanen, Sari (Väestöliitto ; Suomen Väestotieteen Yhdistys ; Siirtolaisuusinstituutti, 2015)Multiagency collaboration is seen as an essential way of working to promote the two-way integration of newcomers and a receiving society. The term multiagency collaboration underlines the diversity of actors in cooperation. ... -
Maailmanmuutosten vaikutuksista maahanmuuttotyöhön
Turtiainen, Kati M. (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2023) -
Exploring the practice of human resource development as a field of professional expertise
Hytönen, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2002)The study examined the practice of human resource development (HRD) as a field of professional expertise in Finland from the point of view of a group of practising HR developers. The report is based on six articles published ... -
The Role of Previous Workplace Learning in the Development of Adult Teacher Students’ Professional Expertise
Aarto-Pesonen, Leena; Isosomppi, Leena; Leivo, Marjaana (Infonomics Society, 2019)This research describes and seeks for more understanding of the role of previous workplace learning for adult teacher students and its relationship to the development of their professional expertise. Previous refers here ...