Monialainen yhteistyö kotouttamisessa – näkökulmana poliisin työ
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This article-based dissertation in sociology examines the ongoing changes in the
sphere of work and professional expertise that are taking place in Finnish society
due to its increasing ethnic, linguistic and cultural diversity. The dissertation consists
of four peer-reviewed articles. In order to study the challenges in enhancing
joint expertise, it looks at multi-agency collaboration in integration work between
the public and third sector. At the centre is the perspective of the police, especially
in proactive police work at the local level. The research questions are as
follows: How does multi-agency collaboration challenge the professional expertise
and autonomy? What are the main factors that influence with whom the collaboration
takes place, what it looks like, and how it is structured? This dissertation
combines insights from research on work life and immigration and uses theories
from the field of education research in analyzing collaborative learning and
informal learning at work. The data includes interviews (15 individual, one
group interview) from five police districts and one specific unit in Finland collected
between November 2015 and August 2017. In addition, the data includes
integration programmes from three municipalities. The analysis was conducted
by using methods of critical close reading. Multi-agency collaboration is seen as
necessary or even “self-evident” in police work due to the need for an overlapping
knowledge of the relevant area in promoting safety and security. While the
qualitative outcomes are related in the collaborative work, these are difficult to
fit into the system of how achievements are usually documented. In the analysis,
collaboration emerges as an opportunity for developing the work practices that
aim at dismantling practices of “Othering”. At the same time, the professional
autonomy of the police is strong, and is seen as constructed by a combination of
contextual discretion. The conclusions are as follows: Firstly, proactive police
work is seen as dialogic and flexible work that can be transformed according to
the different situations. Secondly, the key element that emerges is meeting people
with respect and dignity. Awareness of the legal, ethical and moral questions
about equality and justice are here highlighted. Finally, the study brings forward
the question of vocabulary, i.e. which expressions to use when the aim is to
strengthen people’s experience of inclusion and everyday security. In the future,
there is a need to include the knowledge and practices of collaboration in the
police education as well as in further training of the police forces.
Keywords: multi-agency collaboration, police work, integration work, professional
expertise, learning at work
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-8140-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Vanhanen, S. (2015). Emerging Joint Expertise? : Multiagency Collaboration Described in Local Integration Programmes in Finland. Finnish Yearbook of Population Research, 50, 85-95. http://ojs.tsv.fi/index.php/fyp/article/view/49665
- Artikkeli II: Vanhanen, S. (2018). Uusia käytäntöjä rakentamassa? : poliisi yhteistyön tekijänä kotouttavassa työssä. Työelämän tutkimus, 16 (1), 49-62. https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/85267
- Artikkeli III: Vanhanen, S. (2019). Valistusta ja vuorovaikutusta : turvapaikanhakijoiden laillisuuskasvatus poliisin työssä. In E. Lyytinen (Ed.), Turvapaikanhaku ja pakolaisuus Suomessa (pp. 209-230). Turku: Siirtolaisuusinstituutti. https://siirtolaisuusinstituutti.fi/wp-content/uploads/2019/12/t-02-isbn-978-952-7167-60-1-turvapaikanhaku-ja-pakolaisuus-suomessa.pdf
- Artikkeli IV: Vanhanen, Sari (2020). Monialainen yhteistyö asiantuntijuuden muokkaajana kotouttamistyössä : näkökulmana poliisin työ. Yhteiskuntapolitiikka, 85 (1), 31-41. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002115171
Asiasanat
työelämä muutos asiantuntijuus ammattitaito autonomia haasteet (ongelmat) poliisit (ammatit) yhteistyö monialaisuus kotouttaminen (maahanmuuttajat) maahanmuutto maahanmuuttajatyö toiseus yhteisöllinen oppiminen työssäoppiminen paikallisuus yhdenvertaisuus oikeudenmukaisuus multi-agency collaboration police work integration work professional expertise learning at work
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3573]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monialainen yhteistyö asiantuntijuuden muokkaajana kotouttamistyössä : näkökulmana poliisin työ
Vanhanen, Sari (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2020)Kotouttava työ haastaa poliisin ammatillista asiantuntijuutta moninaistuvassa yhteiskunnassa. Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten yhteisöjen kanssa tehtävä yhteistyö voidaan nähdä vähemmistöjen osallisuutta edistävänä. ... -
Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
Annala, Janina; Shemeikka, Marika (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ennalta estävän toiminnan poliisien työssä oppimista ja työhyvinvointia heidän mainitsemiensa työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työssä oppimisen on arvioitu vaikuttavan ... -
Maailmanmuutosten vaikutuksista maahanmuuttotyöhön
Turtiainen, Kati M. (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, 2023) -
Collaborative professional practice for strengthening teacher educator identities in Eritrea
Posti-Ahokas, Hanna; Idriss, Khalid; Hassan, Meriem; Isotalo, Sara (Routledge, 2022)Strengthening the identities of teacher educators is critical to quality teacher education and implementing change in the education sector. This study examines the professional identities of Eritrean teacher educators and ... -
Exploring sequential interplay between challenges and regulatory processes in collaborative learning with process mining
Channa, Faisal; Dindar, Muhterem; Nguyen, Andy; Mishra, Rohit (Routledge, 2023)This study explored the sequential interplay between challenges and regulatory processes in high- and low-performing collaborative groups. 66 students from a Finnish higher education institution participated in a collaborative ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.