Nuorten aikuisten arjenhallintataitojen kehittyminen Meriheimo-hankkeen purjehduksilla
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkimustehtävänä on selvittää, ovatko Meriheimo-hankkeen purjehdukset kehittäneet nuorten aikuisten arjenhallintataitoja ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mahdolliseen taitojen kehitykseen. Meriheimo-hankkeessa tähdätään 18–30vuotiaiden elämänhallinnan, asumis- ja työelämätaitojen vahvistamiseen seikkailukasvatuksen ja sail training -menetelmän avulla. Lisäksi nuoret saavat palveluohjausta. Tutkimuksen laajempi teema on nuorten asunnottomuuden ennaltaehkäisy. Tutkimustehtävää selvittää kaksi tutkimuskysymystä: 1. Minkälainen oli purjehdukselle osallistuneiden lähtötilanne arjenhallinnan näkökulmasta ennen purjehdusta? ja 2. Ovatko Meriheimopurjehdukset kehittäneet osallistujien arjenhallintataitoja ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet mahdolliseen muutokseen?
Tutkimusaineisto koostuu neljästä eri lomakekyselystä (N=30, N=29, N=38 ja N=30), joihin ovat vastanneet Meriheimopurjehduksille vuonna 2018 osallistuneet nuoret aikuiset. Kahteen lomakkeeseen on vastattu ennen purjehdusta ja kahteen sen jälkeen. Aineistossa esiintyy sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä. Analyysissa on hyödynnetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia avovastausten kohdalla. Sisällönanalyysia tukee aineiston määrällinen informaatio, jota on tarkasteltu seuraamalla eri väittämien saamia arvoja ennen ja jälkeen purjehduksen. Tutkimuksen lähtökohtana toimii ennaltaehkäisevän asunnottomuustyön näkökulma ja teoreettiskäsitteellinen viitekehys rakentuu sosiaalipedagogiikasta sekä elämänhallinnan ja arjenhallinnan käsitteistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat viitteitä siitä, että arjenhallintataitojen voidaan nähdä kehittyneen Meriheimopurjehduksilla. Purjehdusten ja talvitoiminnan myötä nuoret saivat uusia ystäviä, mielekästä tekemistä ja jatkuvuutta ihmissuhteisiin ja elämään. Lisäksi useat nuoret kokivat voimaantumisen kokemuksia. Tuloksissa korostui etenkin Meriheimoyhteisön vaikutus. Purjehdukset ovat tarjonneet nuorille turvallisen, hyväksyvän ja kannustavan ympäristön, jossa mahdollistui rakentavien vuorovaikutussuhteiden ja taitojen kehittyminen. Kaiken kaikkiaan tutkimukseni osoitti, että purjehduksilla on ollut suuri merkitys ja positiivinen vaikutus nuorten elämään arjenhallinnan näkökulmasta tarkasteltuna.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten aikuisten palvelukeskus asiakkaiden näkökulmasta
Lumme, Ronja (2017)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää nuorten aikuisten antamia merkityksiä sosiaalipalveluille. Tutkimuksessa kysytään kohtaavatko nuorten antamat merkitykset palvelujärjestelmän asettamat tavoitteet. Tutkielmaa varten on ... -
Teenagers exploring the world : their stories 10 to 18 years after : or what remains of an extended Outdoor Adventure Education sailing trip
Reinhard, Charlotte (2016)The aim of this study was to question the long-term impacts of Outdoor Adventure Education (OAE), a division of the currently regarded experiential education philosophy. 1000 Sabords, a project consisting of a six to eight ... -
Hyvää seuraa ja varhaista puuttumista : urheiluseuratoiminta nuorten sosiaalisen pääoman ja työelämävalmiuksien tukijana
Havas, Anni (2019)Tässä liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu –tutkielmassa tutkittiin nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn tähtäävän interventiohankkeen vaikutuksia. Hankkeen tavoitteena on ollut lisätä nuorten osallisuutta, ... -
"Hei tää ei oo nyt ihan mun alaa, mut mä yritän parhaani" : oppimisvaikeudet ja voimavarat nuorten aikuisten haastatteluissa
Järvenpää, Kristiina (2016)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppimisvaikeuksia ja voimavaratekijöitä nuor- ten aikuisten haastatteluissa. Käytetty haastatteluaineisto on osa Kuntoutussää- tiössä vuosina 2006–2010 toteutetun Opi oppimaan -projektin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.