Mallilla muutokseen : tutkimus Pysäkki-mallin mahdollisuuksista lastensuojelun sosiaalityössä
Pro gradu –tutkielman tavoitteena on tutkia ja arvioida lastensuojelun sosiaalityöhön kehitettyä Pysäkki-arviointimallia ja sen sovellettavuutta lastensuojelun käytännön työssä. Pysäkki-arviointimalli on Pesäpuu ry:n yhdessä lastensuojelun ammattilaisten, kokemusasiantuntijoiden ja vanhempien kanssa kehittämä menetelmä huostaanoton ja sijaishuollon tarpeen arviointiin. Tutkimuksen kohteena ovat Pesäpuun Kuka minusta huolehtii? -koulutuksiin osallistuneet lastensuojelun työntekijät. Aikaisempi kotimainen tutkimus menetelmien käytöstä on hyvin vähäistä. Tutkielman viitekehyksen muodostavat osallisuus ja suunnitelmallisuus. Tutkimuksen aineisto koostuu 54:stä Kuka minusta huolehtii? -koulutuksen palautekyselyiden vastauksista ja sähköisesti toteutetusta uusintakyselystä, johon vastasi 19 henkilöä, sekä kahdesta teemahaastattelusta. Aineisto koostuu näin ollen sekä kvalitatiivisesta että kvantitatiivisesta aineistosta, jota analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Kvalitatiivinen aineisto muodostaa tutkimuksen pääaineiston ja kvantitatiivinen aineisto toimii täydentävänä ja tukevana aineistona. Analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä sekä teoriaohjaavasti että aineistolähtöisesti. Tutkimustulokset osoittivat, että lastensuojelun työntekijät käyttävät Pysäkkiarviointimallia enimmäkseen soveltaen, mutta myös täysin sellaisenaan. Arviointimalli koettiin sopivan parhaiten huostaanoton lakkaamisen edellytysten arviointiin. Sosiaalityöntekijät arvioivat arviointimallin käytön lisänneen lapsen osallisuutta ja yhteistä arviointia työskentelyssä. Osallisuuden lisääntyminen näyttäytyi aineistossa monitahoisena ilmiönä. 95% uusintakyselyn vastaajista oli sitä mieltä, että arviointimallin käyttö on lisännyt suunnitelmallista työotetta. Arviointimallin käyttöön liittyi kuitenkin tekijöitä, jotka asettivat haasteita mallin käytölle. Ajanpuute oli yksi useammin mainituista syistä. Toinen tekijä oli työyhteisön sitoutumattomuus mallin käyttöön. Jos työyhteisössä oli vain yksi koulutuksen saanut sosiaalityöntekijä, mallin käyttöön oli haastavaa saada mukaan muita työyhteisön jäseniä. Sosiaalityöntekijät haluaisivat käyttää mallia, jos siihen olisi aikaa. Suurin osa (68%) sosiaalityöntekijöistä suosittelisi mallin käyttöä kollegoilleen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kirjallisuuskatsaus lapsen digitaalisista osallisuuden mahdollisuuksista sosiaalityössä
Lintala, Marika (2024)Osallisuus on teema, joka on ollut paljon esillä 2000-luvulla, niin sosiaalityössä kuin sen ulkopuolellakin. Digitalisaatio puolestaan muokkaa koko maailmaa, myös sosiaalityötä. Tämän aikakauden lapset ovat Z ja Alfa ... -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä : sosiaalityöntekijöiden näkökulma
Lampinen, Sari (2021)Tutkimuksen tehtävänä on tarkastella lapsen osallisuuden toteutumista lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä sosiaalityöntekijöiden jäsentämänä. Tutkimusaihetta lähestytään lapsen osallisuudesta sekä ihmisoikeusperusteisuuteen ... -
"Niin laadukkaasti kuin mahdollista" : työsuorituksen arviointi lastensuojelun sosiaalityössä
Kurkipuro, Kati (2020)Tutkielman tehtävänä on selvittää millaisia työsuorituksen arviointimenetelmiä sosiaalityöntekijät kuvaavat ja miten sosiaalityöntekijät näkevät julkisen organisaation suorituksen arvioinnin ja arviointikäytännöt lapsi- ... -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
Holmström, Anniina (2020)Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat ... -
Lastensuojelun asiakassuunnitelma sosiaalityön legitimoinnin välineenä : tutkimus Helsingin lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä kirjoitetuista asiakassuunnitelmista
Jokinen, Anitta (2014)Lastensuojelun asiakassuunnitelma on lakisääteisesti määritelty asiakirja, joka on oltava jokaisella lastensuojelun sosiaalityön asiakkaana olevalla lapsella. Asiakassuunnitelma on sekä lastensuojelun työväline että asiakkaan ...