dc.contributor.advisor | Usvamaa-Routila, Sirkka-Liisa | |
dc.contributor.author | Kirsi, Verna | |
dc.date.accessioned | 2020-06-18T05:13:19Z | |
dc.date.available | 2020-06-18T05:13:19Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/70043 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassani selvitän taidemuseokontekstissa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytilaa ja tulevaisuuden
mahdollisuuksia. Tarkastelun keskiössä on museoiden tarjoama työpajatoiminta, jonka yhteydessä taidetta
syntyy. Tarkastelen työpajaa taiteen tekemisen ympäristönä John H. Falkin ja Lynn D. Dierkingin
museokokemuksen kokonaisvaltaisuutta kuvaavan teorian kautta sosiokulttuurisen, fyysisen ja henkilökohtaisen
viitekehyksen muodostamana kokonaisuutena. Viitekehykset tarjoavat näkökulmia siihen, minkälaisen aineiston museoissa syntyvä lasten taide muodostaa sekä nostavat esiin tallennettavan lasten taiteen yhteyteen liitettävän kontekstitiedon merkityksen informatiivisen kokoelman muodostumisessa.
Tutkielman aineisto muodostuu museoiden yleisötyön ammattilaisten haastatteluista Ateneumin taidemuseossa,
nykytaiteen museo Kiasmassa, HAM Helsingin taidemuseossa ja Moderna Museetissa. Aineisto tuo esiin sen, että Suomessa työpajoissa syntyvää lasten taidetta tallennetaan tällä hetkellä vain satunnaisesti, eikä
järjestelmällisemmälle tallentamiselle ole museoiden näkökulmasta selkeitä perusteita. Aineiston syvempi
tarkastelu lasten taiteen tutkimuksen näkökulmasta tuo esiin tallentamisen tulevaisuuden mahdollisuuksia
osoittaen, että museo on ainutlaatuinen taiteen tekemisen ympäristö, jossa taiteen synnyttämiä yksilöllisiä
kokemuksia käsitellään ammattilaisten ohjauksessa oman kuvallisen ilmaisun kautta. Museossa syntyvä lasten
taiteen aineisto, jonka yhteyteen tallennetaan riittävän monipuolisesti kontekstitietoa, voi tarjota mielekästä
informaatiota lasten suhteesta taiteeseen, kulttuuriin ja ympäristöönsä. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lasten taide | |
dc.subject.other | taideilmaisu | |
dc.title | Taidekokemus muuttuu kuvaksi : taidemuseon työpajassa syntyvän lasten taiteen tallentamisen nykytila ja mahdollisuudet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006184254 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | tallennus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | taidemuseot | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | työpajat | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | museot | |
dc.subject.yso | museopedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |