Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella digitalisaation vaikutuksia kohdeorganisaation OP Ryhmän jäsenten työskentelytapoihin sekä sen vaikutuksia asiointitapoihin. Tutkimuksessa pyritään luomaan teoreettinen viitekehys digitalisaation vaikutuksista finanssialalla ja perehdytään myös pankkitoiminnan sähköisiin asiointikanaviin. Digitalisaatio nähdään eri teknologioita sisältävänä ilmiönä, mikä on tuonut isoja muutoksia kohdeorganisaation toimintaan. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun SALP-tutkimusryhmää (Strategy, Accounting and Leadership as Practice). Aineisto koostuu tutkimusryhmän 14 haastattelusta ja ne on kerätty teemahaastattelun keinoin.
Asiakaskäyttäytymisen muutos ja internetin myötä laajentunut kilpailukenttä ovat tuoneet muutoksia pankin asiointitapoihin. Asiakkaat haluavat jatkossa hoitaa pankkiasioitaan heille sopivalla tavalla ja konttorissa asiointi ei vastaa enää heidän tarpeitaan. Mobiilipalveluiden yleistyminen on oleellisesti vaikuttanut pankkiasioiden hoitamiseen ja se on tarjonnut asiakkaille tavan hoitaa omia pankkiasioitaan, missä ja milloin he haluavat. Sähköisen palvelun suosio on kohdeorganisaatiolle iso muutos, koska se on luottanut kilpailussa vahvaan konttorikeskeiseen toimintaan. Muutokset asiakaskäyttäytymisessä tuo pankille uudenlaisia osaamistarpeita ja vaatimuksia muuttaa vanhoja toimintatapoja. Digitalisaatio sähköistää pankissa toimintoja ja sen myötä automaatio tehostaa ja nopeuttaa toimintoja. Kilpailukentän muuttuminen paikallisesta toiminnasta kohti maailmanluokan markkinoita edellyttää asiakkaiden mukaan ottamista kehittämistoimintaan. Tuntemalla asiakkaiden tarpeet ja odotukset paremmin, heitä voidaan myös palvelulla paremmin ja tuotettua heille sopivampia palveluita. Organisaatio kykenee tulevaisuudessa myös ennakoimaan asiakkaiden tarpeet paremmin ja toimimaan ketterämmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The development of mobile banking services in a large Finnish financial organization
Sajasalo, Pasi; Auvinen, Tommi; Järvenpää, Marko; Takala, Tuomo; Sintonen, Teppo (Routledge, 2019)The chapter, based on an ongoing qualitative study, provides answers to the following questions: what are the case organizations’ rationales in developing mobile banking services? how are customer perspectives considered ... -
Finanssialan murroksen vaikutus pankkien IT-strategiaan
Naukkarinen, Esa (2019)Finanssialan murrosta vie eteenpäin kolme tekijää. Ensimmäinen näistä on Euroopan Unionin toinen maksupalveludirektiivi (PSD2). Se pakottaa pankit avaamaan maksamisen rajapinnat kolmansille osapuolille. Toinen murrosta ... -
Adoption of mobile banking in Finland
Suoranta, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2003)Banking is an area in which technology has had a fundamental impact on the everyday lives of consumers. This article-based dissertation examines an innovation in the financial services industry, namely mobile banking ... -
Customers' Perceived Risk and Trust in Using Mobile Money Services : an Empirical Study of Ghana
Abdul-Hamid, Ibn Kailan; Shaikh, Aijaz A.; Boateng, Henry; Hinson, Robert E. (IGI Global, 2019)Although mobile money (MM) has been explored in the existing literature, the roles of trust and risk in MM use have received little attention from researchers. Furthermore, many of the existing studies have treated these ... -
Examining the antecedents and consequences of perceived value : a case study of mobile banking application usage in the Kingdom of Saudi Arabia
Alamoudi, Hawazen O.; Alharthi, Majed D.; Shaikh, Aijaz A.; Haddoud, Mohamed Yacine (Inderscience Publishers, 2022)Recent advancements in information, communications, and mobile technologies have revolutionized banking and payment services as well as consumer behavior. This study examines the continuous usage experience of mobile ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.