University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitalisaatio uudistajana pankkiliiketoiminnassa

Thumbnail
View/Open
686.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nurminen, Jutta
Date
2020
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella digitalisaation vaikutuksia kohdeorganisaation OP Ryhmän jäsenten työskentelytapoihin sekä sen vaikutuksia asiointitapoihin. Tutkimuksessa pyritään luomaan teoreettinen viitekehys digitalisaation vaikutuksista finanssialalla ja perehdytään myös pankkitoiminnan sähköisiin asiointikanaviin. Digitalisaatio nähdään eri teknologioita sisältävänä ilmiönä, mikä on tuonut isoja muutoksia kohdeorganisaation toimintaan. Tutkimus on toteutettu osana Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun SALP-tutkimusryhmää (Strategy, Accounting and Leadership as Practice). Aineisto koostuu tutkimusryhmän 14 haastattelusta ja ne on kerätty teemahaastattelun keinoin. Asiakaskäyttäytymisen muutos ja internetin myötä laajentunut kilpailukenttä ovat tuoneet muutoksia pankin asiointitapoihin. Asiakkaat haluavat jatkossa hoitaa pankkiasioitaan heille sopivalla tavalla ja konttorissa asiointi ei vastaa enää heidän tarpeitaan. Mobiilipalveluiden yleistyminen on oleellisesti vaikuttanut pankkiasioiden hoitamiseen ja se on tarjonnut asiakkaille tavan hoitaa omia pankkiasioitaan, missä ja milloin he haluavat. Sähköisen palvelun suosio on kohdeorganisaatiolle iso muutos, koska se on luottanut kilpailussa vahvaan konttorikeskeiseen toimintaan. Muutokset asiakaskäyttäytymisessä tuo pankille uudenlaisia osaamistarpeita ja vaatimuksia muuttaa vanhoja toimintatapoja. Digitalisaatio sähköistää pankissa toimintoja ja sen myötä automaatio tehostaa ja nopeuttaa toimintoja. Kilpailukentän muuttuminen paikallisesta toiminnasta kohti maailmanluokan markkinoita edellyttää asiakkaiden mukaan ottamista kehittämistoimintaan. Tuntemalla asiakkaiden tarpeet ja odotukset paremmin, heitä voidaan myös palvelulla paremmin ja tuotettua heille sopivampia palveluita. Organisaatio kykenee tulevaisuudessa myös ennakoimaan asiakkaiden tarpeet paremmin ja toimimaan ketterämmin. ...
Keywords
mobiilipankki asiakaskokemus mobiilipalvelut finanssiala automaatio digitalisaatio pankkipalvelut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006164215

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25579]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The development of mobile banking services in a large Finnish financial organization 

    Sajasalo, Pasi; Auvinen, Tommi; Järvenpää, Marko; Takala, Tuomo; Sintonen, Teppo (Routledge, 2019)
    The chapter, based on an ongoing qualitative study, provides answers to the following questions: what are the case organizations’ rationales in developing mobile banking services? how are customer perspectives considered ...
  • Finanssialan murroksen vaikutus pankkien IT-strategiaan 

    Naukkarinen, Esa (2019)
    Finanssialan murrosta vie eteenpäin kolme tekijää. Ensimmäinen näistä on Euroopan Unionin toinen maksupalveludirektiivi (PSD2). Se pakottaa pankit avaamaan maksamisen rajapinnat kolmansille osapuolille. Toinen murrosta ...
  • Adoption of mobile banking in Finland 

    Suoranta, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2003)
    Banking is an area in which technology has had a fundamental impact on the everyday lives of consumers. This article-based dissertation examines an innovation in the financial services industry, namely mobile banking ...
  • Examining consumers' intention, behavior, and beliefs in mobile banking adoption and continuous usage 

    Shaikh, Aijaz Ahmed (University of Jyväskylä, 2016)
    Changing consumer behavior continues to have a profound impact on digital banking adoption and prolonged usage in developed and emerging markets. Several factors influence the consumer decision journey when choosing ...
  • Customers' Perceived Risk and Trust in Using Mobile Money Services : an Empirical Study of Ghana 

    Abdul-Hamid, Ibn Kailan; Shaikh, Aijaz A.; Boateng, Henry; Hinson, Robert E. (IGI Global, 2019)
    Although mobile money (MM) has been explored in the existing literature, the roles of trust and risk in MM use have received little attention from researchers. Furthermore, many of the existing studies have treated these ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre