dc.contributor.advisor | Munnukka, Juha | |
dc.contributor.advisor | Simula, Mikko | |
dc.contributor.author | Tuomela, Jani-Matti | |
dc.date.accessioned | 2020-06-12T06:34:02Z | |
dc.date.available | 2020-06-12T06:34:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69899 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tavoitteena on tarkastella jääkiekon Liigassa pelaavien organisaatioiden
ympäristöjohtamista ja ympäristövastuullisuudesta viestimistä,
sekä ympäristötoimintaa ohjaavia motiiveja ja sidosryhmäsuhteita. Lisäksi tutkimuksessa
tarkastellaan Liigan asemaa ympäristöjohtajana. Tutkimus toteutettiin
teemahaastatteluna seitsemälle liigaorganisaatiolle. Haastateltavina olivat
kunkin organisaation toimitusjohtaja, sekä toinen haastateltava, jonka virallinen
asema vaihteli organisaatioittain. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelulla
ja teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla litteroidusta haastatteluaineistosta.
Tutkimuksen teoriaosio on kaksiosainen. Ensimmäinen teorialuku keskittyy
ympäristöjohtamiseen ja toinen teorialuku yrityksen yhteiskuntavastuuseen
sekä sidosryhmäteorioihin. Yhdessä teoriaosio muodostaa teoreettisen viitekehyksen,
josta käsin tutkittavaa ilmiötä lähestytään. Tutkimuksen johtopäätöksissä
saatuja keskeisiä tuloksia pohditaan McCulloughin ym. (2016) ja Simulan
ym. (2014) hahmottelemien tasoluokittelujen kautta. Tutkimuksen keskeiset
tulokset osoittavat liigaorganisaatioiden ympäristötoteutusten liittyvän joukkueen
ja yleisön liikkumiseen, jätteenlajitteluun, kierrätykseen ja materiaalivalintoihin,
jäähallin tekniikkaan sekä ravintolatoimintaan. Lisäksi ympäristöjohtamisen
liittäminen strategisesti johonkin suureen kokonaisuuteen vaikutti ohjaavan
positiivisesti organisaatioiden ympäristötoimijuutta. Ympäristöjohtamista
ohjaavina tekijöinä näyttäytyvät viisi teemaa, joita ovat 1. organisaation
esimerkki, 2. kustannustekijät ja taloudelliset edut, 3. brändi ja imago, 4. sidosryhmien
vaikutukset, 5. yhteiskunnallinen hyväksyttävyys. Sidosryhmien
merkityksen osalta keskeisin huomio kiinnittyy yhteistyökumppaneiden ja
kaupungin keskeiseen ohjaavaan rooliin organisaation ympäristöjohtamiseen
vaikuttajina. Ympäristövastuullisuudesta viestimisen näkökulmasta tulokset
viittaavat siihen, että ympäristöviestinnän rooli ja tavoitteet organisaatioiden
viestintäkokonaisuudessa eivät näyttäydy selkeiltä, vaan ympäristöviestinnän
muotoja tulkitaan organisaatiokohtaisesti. Tulosten perusteella liigaorganisaatioiden
ympäristöjohtaminen ja ympäristövastuullisuudesta viestiminen vaikuttavat
olevan kokonaisuutena toiminnan aloittamisen ja toiminnan kehittämisen
tasoilla. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this study was to review organizations playing in Finnish Elite
League (Liiga) and to examine their environmental management, communication
of environmental sustainability and also to investigate motives and stakeholder
relationships guiding their environmental actions. The study was carried
out as a theme interview and the group of participants consisted of seven
CEO’s and six Marketing Managers from Liiga organizations. The data of the
study was analyzed by using theory guiding content analysis and theme
grouping and the total amount of analyzed text was 102 white papers with
spacing one. Theory section of the study is build on two major theory chapters,
which first is focusing on environmental management and the second on CSR
and stakeholder actions. In the conclusion part the main results of the study are
reviewed by using the analytical frames of environmental management levels
(McCullough et al.; Simula et al. 2014) to get comprehensive understanding of
the theme. The main results of the study show that the environmental actions
carried out by organizations playing in Liiga are based on the following categories:
travelling of the supporters and team, sorting of waste, recycling and
the choice of materials, ice rink technology and restaurant services. Further it
seems that strategy alliance is guiding the level of environmental management
of organizations. Also five factors guiding environmental management were
founded: 1. the example of organization, 2. cost factors, 3. brand and image, 4.
stakeholder effects, 5. Social acceptance. When analyzing stakeholder impacts
on organization’s environmental management, the main attention is towards
the central and guiding role of partners and the city. The results of communicating
environmental sustainability refers how there is no clear and defined
role for environmental communication when viewing it as a part of the whole
communication process. Based on the results of this study, environmental
management and communicating of environmental sustainability of Liiga organizations
appears to be in stages of starting activity and developing activity. | en |
dc.format.extent | 131 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | urheiluorganisaatio | |
dc.subject.other | sidosryhmäviestintä | |
dc.title | Liigaorganisaatiot ympäristöjohtajina ja vastuuviestijöinä : haastattelututkimus liigajohtajien näkemyksistä ympäristöjohtamisesta ja ympäristövastuusta viestimisestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006124144 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Markkinointi | |
dc.contributor.oppiaine | Marketing | |
dc.contributor.oppiaine | Liikunnan yhteiskuntatieteet | |
dc.contributor.oppiaine | Social Sciences of Sport | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20423 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 5032 | |
dc.subject.yso | jääkiekko | |
dc.subject.yso | huippu-urheilu | |
dc.subject.yso | ympäristövastuu | |
dc.subject.yso | yhteiskuntavastuu | |
dc.subject.yso | ympäristöjohtaminen | |
dc.subject.yso | vaikuttavuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |