VALMAn antama tuki maahanmuuttajien sopeutumiselle Suomeen
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten ammatilliseen koulutukseen valmentava koulutus (VALMA) on auttanut maahanmuuttajia sopeutumisessa Suomeen. Tutkin maahanmuuttajien haasteita ja elämistä Suomessa kokonaisvaltaisesti keskittymällä kuitenkin VALMAn ohjaukselliseen ja koulutukselliseen rooliin sopeutumisessa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka pohjautuu fenomenologishermeneuttiseen tutkimusstrategiaan eli analysoin aihettani tutkittavien henkilöiden kokemuksia tulkiten. Keräsin aineistoni puolistrukturoidun haastattelun avulla vuonna 2016 eräässä VALMA-koulutuksessa. Haastattelin viittä aikuista maahanmuuttajaopiskelijaa, sekä yhtä henkilökunnan jäsentä. Tutkielmani kohdistuu opiskelijoihin ja heidän vastauksiinsa, mutta koulutuksen taustaa sekä laajempaa ja ohjauksellista näkemystä varten haastattelin myös yhtä henkilökunnan jäsentä. Muodostin työni tekemällä ensin haastattelut ja kirjoittamalla niiden pohjalta tulokset, minkä jälkeen peilasin omia havaintojani aiempaan teoriaan. Tutkielmastani ilmeni, että VALMA auttoi maahanmuuttajia Suomeen sopeutumisessa monella tapaa. Maahanmuuttajien kielitaito parani opetuksen ja suomalaisten nuorten kanssa opiskelun myötä, ja he saivat rohkeutta ihmisten kanssa kommunikointiin. VALMA antoi valmiuksia jatko-opintoja varten ja tuki ammatinvalintaa. Lisäksi sen kautta sai tietoa suomalaisesta koulutusjärjestelmästä ja erilaisista ammattialoista. VALMAsta saatuun ohjaukseen oltiin tyytyväisiä, ja koulutuksesta koettiin olleen laaja-alaisesti hyötyä Suomeen kotoutumisessa elämän eri osa-alueilla. Maahanmuuttajaopiskelijat olivat tyytymättömiä joidenkin suomalaisten nuorten keskittymättömyyteen, mikä näkyi esimerkiksi joko opettajan opetuksen päälle puhumisena tai epäaktiivisuutena. Tämä hankaloitti tutkittavien henkilöiden keskittymistä opetukseen ja opetuksen omaksumista, mutta toisaalta nuorien käytökseen riitti ymmärrystä heidän ikänsä takia. VALMAkoulutuksen toteutukseen oltiin kokonaisuudessaan kuitenkin tyytyväisiä, ja haastatellut henkilöt pitivät maahanmuuttajien ja suomalaisten nuorten kanssa yhdessä opiskelemista yleisesti myönteisenä ratkaisuna.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
"Enemmän kuin pelkkä projekti" : Supporting Immigrants in Higher Education in Finland : SIMHE-UniPID -pilottihankkeen yhteenveto
Häkkinen, Marita; Käyhkö, Katinka; Bogdanoff, Minna (The Finnish University Partenership for International Development (UniPID), University of Jyväskylä, 2017) -
"More than just a project" : Supporting Immigrants in Higher Education in Finland : summary of the SIMHE-UniPID pilot
Häkkinen, Marita; Käyhkö, Katinka; Bogdanoff, Minna (The Finnish University Partnership for International Development (UniPID), University of Jyväskylä, 2017) -
Ilmiöitä ja ihmeaineita : kerho-ohjaajaopas
Rukajärvi-Saarela, Maija; Sarkkinen, Margetta (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2017)Kerho-opas on tarkoitettu toisaalta toimimaan materiaalina luonnontieteiden kerho-ohjaajakoulutuksessa mutta toisaalta se toimii hyvin myös kerho-ohjaajan käsikirjana. -
Ohjausalan koulutus Suomessa : selvitys koulutusten rakenteista ja sisällöistä
Kasurinen, Helena; Vuorinen, Raimo; Kettunen, Jaana; Ruusuvirta-Uuksulainen, Outi; Kukkaneva, Eelis (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2024)Tässä julkaisussa kuvataan ohjausalan suomen- ja ruotsinkielisten koulutusten rakenteita ja sisältöjä Suomessa vuosina 2020–2023 sekä tarkastellaan koulutusrakenteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Selvitys pohjautuu ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.