Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorRahikainen, Elisa
dc.date.accessioned2020-06-10T09:00:21Z
dc.date.available2020-06-10T09:00:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69840
dc.description.abstractUudet teknologiat tulevat mullistamaan työelämää ja vaatimaan ketterää toimintaa organisaatioilta kokonaisvaltaisesti – myös viestinnän osalta. Julkisuustyön eli PR:n ammattilaiset ovat avainasemassa toimimaan suunnannäyttäjinä uusien teknologioiden kuten tekoälysovellusten käyttöönotossa. Perustason tuntemus ja ymmärrys tekoälystä ja sen sovellutuksista on kuitenkin vielä alkutekijöissä PR-ammattilaisten keskuudessa, minkä vuoksi vuonna 2018 Chartered Institute of Public Relations (CIPR) kutsui koolle ”AI in PR” -paneelin selvittämään tekoälyn merkitystä julkisuustyön alalla. Tässä maisterintutkielmassa aiheena on tekoäly nousevana ilmiönä PR-ammattilaisten työssä. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten PR-ammattilaiset rakentavat ymmärrystä tekoälystä osana käytännön julkisuustyötä. Aihetta tutkittiin PR-ammattilaisten blogiteksteistä hyödyntäen repertuaarianalyysiä. Aineisto koostui 30 blogitekstistä aiheenaan tekoäly PR-työssä. Repertuaarianalyysissa pureudutaan tekstistä kumpuaviin teemoihin, joista muodostuu yksittäisiä repertuaareja. Näiden konseptien lisäksi tutkielmassa käsitellään Rogers’in teoriaa innovaatioiden diffuusiosta (diffusion of innovations), diskurssianalyysia tutkimusotteena, tekoälyä sekä tekoälyn ja julkisuustyön suhdetta. Repertuaarianalyysin tuloksena aineistosta löytyi neljä hallitsevaa repertuaaria: kouluttaminen (educating), tärkeys (importance), hyöty (advantage) ja ihmisen paremmuus (human superiority). Jokainen yksittäinen repertuaari koostui erinäisistä teemoista. Työn lopputulemana oli, että julkisuustyön ammattilaiset rakentavat ymmärrystään tekoälystä osana julkisuustyötä oppimalla ja jakamalla tietoa tekoälystä, tunnistamalla tekoälyn tärkeyden ja hyödyt PR-alalla sekä tunnistamalla paremmuutensa tekoälykoneita vastaan.fi
dc.description.abstractNew technologies are here to revolutionize working life and demand agile performances from organizations including their communications departments. PR professionals are in the position to act as pioneers in adopting new technologies such as artificial intelligence based applications. However, PR professionals’ knowledge and understanding of AI and its applications is still in preliminary stages, thus, in 2018 Chartered Institute of Public Relations (CIPR) launched the AI in PR panel to scope the influence of AI in PR work. The topic of this master’s thesis is AI as a new phenomenon in public relations. The aim of this thesis was to examine, how PR professionals’ understanding of AI for PR purposes is constructed through PR professionals’ blog texts by conducting a repertoire analysis. The collected data consisted of 30 blog texts written by PR professionals on the topic of AI in PR. The repertoire analysis searched for dominant repertoires constructed by reoccurring themes in the texts. In addition to these concepts, this thesis includes sections on Rogers’ theory on diffusion of innovations, discourse analysis as a research approach, artificial intelligence and the relationship between AI and PR. The findings of the repertoire analysis found four dominant repertoires in the data: repertoire of educating, repertoire of importance, repertoire of advantage and repertoire of human superiority. Each repertoire was constructed by distinctive themes. The findings concluded that PR professionals construct their understanding of AI for PR purposes by gaining and sharing knowledge about AI, acknowledging the importance and benefits of AI in PR work and by maintaining that in public relations humans have the edge over machines.en
dc.format.extent69
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleConstructing PR professionals’ understanding of AI for PR purposes : a repertoire analysis of PR professionals’ blog texts
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006104082
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysosuhdetoiminta
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoblogit
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysorepertuaarianalyysi
dc.subject.ysopublic relations
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysoblogs
dc.subject.ysoartificial intelligence
dc.subject.ysorepertoire analysis
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot